Rekonstrukcí v posledních letech prošly v Libereckém kraji například železniční stanice Turnov, Frýdlant, Raspenava, Česká Lípa, Tanvald, Vesec u Liberce, Jablonec nad Nisou a Smržovka. Teď se blíží čas Malé Skály. Rozsáhlá rekonstrukce zdejšího vlakového nádraží a částečná rekonstrukce traťového úseku Turnov – Malá Skála spolyká 730 milionů korun. Záměr projektu schválila Centrální komise Ministerstva dopravy. Realizaci předpokládá investor, tedy státní podnik Správa železnic, v období 2023 – 2024.

Jde přitom o veliký posun od původního plánu. Ten počítal s tím, že se nástupiště posunou více k centru obce. Nástupiště měla být 180 metrů dlouhá, zakrytá, v noci osvětlená, vybavená moderními bezpečnostními prvky. A podchodem. Jenže proti prvnímu návrhu na modernizaci nádraží se zvedl odpor vedení obce i samotných obyvatel.

„Na vlak jsme samozřejmě zvyklí. Ale teď by nám před domem měly znít amplióny a přes celou noc svítit světla. Podchod? Co to je za blbost? Nechápu, že neopraví staré nádraží,“ reagoval už dříve starší muž z domu nedaleko nástupiště.

Proti byli i krajští dopravní specialisté. Podchod na nádraží v Malé Skále nepovažovali za potřebný. „Vítáme zkrácení jízdních dob, ale podchod považujeme za zbytečnost a komplikaci pro cestující,“ sdělil Pavel Blažek ze společnosti Korid LK, která se stará o dopravní obslužnost v kraji.

Teď je vše jinak. „V rámci územního řízení obec Malá Skála vydala nesouhlasné stanovisko s původním řešením a Správa železnic proto ukončila projektovou přípravu,“ potvrdila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Lidé si oddychli. „Jsem moc rád, že správa v koncepci zahrnula připomínky obce, hlavně řešení přístupu na nástupiště a rekonstrukci stávající budovy,“ poznamenal starosta Malé Skály Michal Rezler.

A jak to tedy bude vypadat podle nových plánů? Hlavní změna je v tom, že zůstane zachována hlavní budova nádraží, se kterou původní projekt nepočítal. „Součástí investice je komplexní rekonstrukce výpravní budovy. Dojde mimo jiné ke zřízení nových veřejných toalet, sanaci přístřešku a schodiště, k rekonstrukci chodníků v okolí výpravní budovy a k zajištění parkovacích míst pro automobily a jízdní kola,“ přiblížila Friebová.

Ve stanici budou dvě dopravní koleje a jedna kusá manipulační kolej. U dopravních kolejí se zřídí nová nástupiště, která zajistí bezpečný a pohodlný nástup a výstup cestujících. Přístup na nástupiště zajistí centrální přechod s výstražným zařízením pro přechod kolejí, který se bude nacházet v blízkosti výpravní budovy. Přístup z ulice do prostoru nástupišť bude řešen bezbariérovou komunikací. Ve stanici stojí i venkovní model nádraží. I ten by měl být zrekonstruován.

V rámci stavby dojde také k částečné rekonstrukci traťového úseku Turnov – Malá Skála. Dojde k rekonstrukci železničního svršku a spodku, rekonstrukci tunelu, mostních objektů, zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech s cílem zvýšení traťové rychlosti a kapacity dráhy.

Další kompletní rekonstrukce stanic, které v nejbližší době připravuje Správa železnic v kraji, jsou Semily, Jablonné v Podještědí, Rynoltice, Hrádek nad Nisou, Chrastava a Nový Bor.