VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nanovlákna mají další využití ve zdravotnictví

Liberecký kraj - K revoluční výrobě speciálních nanovlákenných textilií s antibakteriálními a ochrannými vlastnostmi má směřovat nová smluvní spolupráce mezi libereckou společností Elmarco a izraelskou firmou Avgol Nonwoven Industries.

1.1.2009
SDÍLEJ:

Jehlový spinner vyrábí nanovlákno.Foto: Deník/Petr Šimr

Obě společnosti by měly spolupracovat zejména na vývoji ochranných oděvů a hygienických pomůcek pro zdravotnictví, vytvořených pomocí unikátní nanovlákenné technologie. Právě liberecká společnost Elmarco je v oblasti vývoje nanovlákenných materiálů již několik let světovým lídrem.

„Firmě Avgol spolupráce umožní rozšířit segment zákazníků v oboru hygienických materiálů a ochranných textilií. Pro naši společnost je to zase zásadní krok k dalšímu posílení pozic na trhu a získání nových obchodních vazeb a příležitostí,“ konstatoval nový generální ředitel Elmarca Ivan Konečný s tím, že technologie výroby budou využívat patentované know–how liberecké společnosti.

Izraelci se pak budou věcně i finančně podílet na inovaci pro vlastní potřeby. „Pro naše partnery je hlavním cílem této spolupráce uvést na trh nové produkty s využitím pro ochranné oděvy a pomůcky, a dále textilie a oděvy pro zdravotnictví,“ doplnil Konečný s tím, že nadcházející vývoj skloubí vyspělou technologii NanospiderTM s tržní pozicí Avgolu. „Ten má vedle domovského Izraele zastoupení také ve Spojených státech, Číně a Rusku,“ poznamenal ředitel Elmarca.

Liberecká společnost Elmarco již několik let dobývá svět ve vývoji nanovlákenných materiálů, jejich aplikací a strojů k jejich hromadné výrobě. „Již dříve uzavřela dohodu o spolupráci při výzkumu a vývoji aplikací svých technologií například se společností Cummins Filtration, světovým lídrem ve filtračních, odsávacích, chladících a chemických technologiích pro všechny motorem poháněné systémy,“ uvedla mluvčí Elmarca Eva Kijonková.

Na vývoji strojů a zařízení na průmyslovou výrobu nanovláken spolupracuje Elmarco od roku 2004 s Technickou univerzitou v Liberci (TUL). „Tehdy vědecký tým Oldřicha Jirsáka z katedry netkaných textilií fakulty textilní dokázal, že nanovlákna o průměru od 200 do 500 nanometrů lze vyrábět i průmyslově, mimo laboratoře,“ poznamenala mluvčí liberecké univerzity Jaroslava Kočárková s tím, že technologie vyvinutá na TUL je založená na principu metody elektrospinningu.

Prvopočátky zlatého věku nanovláken se tak odehrávaly na liberecké univerzitě, která nyní na základě licenční smlouvy profituje na prodeji výrobních linek, které produkuje společnost Elmarco. Po podepsání licenční smlouvy z Technickou univerzitou v Liberci je Elmarco prvním a jediným výrobcem na světě, který nabízí zákazníkům zařízení určené k sériové výrobě nanovláken.

Spolupráce liberecké univerzity a Elmarca je podle Jaroslavy Kočárkové stále velmi intenzivní. „V padesátičlenném badatelském týmu na Technické univerzitě jsou profesoři, studenti i lidé z praxe a ti jsou v každodenním styku se společností Elmarco. Pracují na tom, jak rychle dostat do života různé aplikace založené na nanovláknech,“ uzavřela mluvčí TUL.

Autor: Jan Vrabec

1.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Rekonstrukce haly skončila Tanvald.

Tanvald se pyšní nově zrekonstruovanou halou

Dlaskův statek

Jak se slavily Vánoce na statku. To odhalí tradiční výstava muzea v Turnově

Informační centrum nezahálí ani v zimních měsících

Jablonec nad Nisou – Jablonecké kulturní a informační centrum připravuje pro návštěvníky bohatý program i v zimním období.

Nová vyhláška vyhání opilce ze sídliště, o pár ulic dál

Jablonec n. Nisou – V Jablonci rozšířili takzvané bezalkoholové zóny. Kvůli stížnostem obyvatel.

Kraj dá firmám dva miliony na vývoj inovací

Liberecký kraj – Liberecký kraj plánuje dvanácti firmám poskytnout takzvané inovační vouchery.

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT