Zařídit transport autovraku k likvidaci podle vyhlášky je náročný proces. Je totiž zařazený do kategorie nebezpečných odpadů. Situaci znesnadňuje nejasná definice autovraku.
„Pokud se budeme striktně řídit vyhláškou, musíme počítat se složitým procesem,“ řekl majitel firmy na likvidaci autovraků Josef Lojdl. Jako při transportu jakéhokoliv nebezpečného odpadu musí přepravce nahlásit dva dny dopředu trasu, po které se bude pohybovat. Náklad, v tomto případě autovrak, musí být v uzavřeném kontejneru. Při přepravě se musí dodržovat i časový harmonogram.
„Jako nebezpečný odpad se může vrak považovat až u likvidační firmy,“ řekla pracovnice Ministerstva životního prostředí, která nechtěla být jmenována. Podobnou zkušenost má i majitel firmy z Liberce. „Toto jsme se dozvěděli také,“ dodal Lojdl.
Vyhláška se dá vykládat různě, podle toho, jak se to hodí. Dodržováním zákona by se likvidace ještě mnohonásobně prodražila. Již nyní majitelé vraků hledají mezery v zákonech.

Fint na likvidaci existuje několik

Za ekologickou likvidaci osobního vozu se platí od osmi set korun do dvou tisíc korun. Lidé začali využívat několik možností, jak se vraku zbavit bez poplatků.
Zatím nejčastější způsob je ukládání značek do tzv. depozitu. „Je znát, že majitelé aut této možnosti hodně využívají. Domnívám se, že většina tak řeší likvidaci vozu,“ řekl vedoucí dopravně správních agend Jan Plíva. Málokdo si uvědomuje, že je to řešení jen dočasné. Většina lidí uloží značky do depozitu a auto rozprodá na náhradní díly nebo ho odveze do šrotu. „Jednou bude muset každý zdokladovat likvidaci svého auta. Potom takovým lidem nastanou problémy,“ dodal Jan Plíva.
Mezi lidmi se rozšířila poměrně nová finta. Přepisují auta na lidi, kteří o tom nemusejí vědět. Stačí si zjistit jejich osobní údaje. Není potřeba předkládat žádné doklady nového majitele.


Převádějí auta na vymyšlené osoby

„Je to poměrně nový fenomén. Mám informace, že někteří majitelé přepíšou vrak i na vymyšlenou osobu,“ řekl majitel firmy, která se zabývá likvidací vraků Josef Lojdl.
Nový majitel přijde na to, že se stal majitelem něčeho, co nikdy neviděl pozdě nebo vůbec. Od doby, co na něj někdo auto přepíše, mu naskakují poplatky za zákonné pojištění.
Hodně aut, která mizí ve šrotu, je hlášeno jako kradených. „Znám takové případy. U starých aut si myslím, že se jedná i o víc jak padesát procent nahlášených případů,“ dodal Lojdl. Při nahlášení fiktivní krádeže je škoda minimální. Nejde o pojištěné vozy a majitel netouží, aby je někdo hledal.