V sobotu 26. srpna se uskuteční již 23. ročník amatérského dálkového běhu a 22. ročník dálkového pochodu Tanvald–Spálov, který pořádají akciové společnosti České dráhy, ČD Cargo a Federace strojvůdců České republiky. Hlavní pořadatelem akce je profesní odborová organizace FSČR, dalšími partnery jsou Obec Jesenný a Město Tanvald.
Délka běžecké trati i pochodu je 18,6 km. Start běhu se uskuteční v 10 hodin na tanvaldském vlakovém nádraží. Start pochodu je v 9:45 až 10:15 hodin. Prezentace účastníků od 8:30.
Sobota 25. srpna roku 1990 byla krásným dnem. Svítilo sluníčko, meteorologové slibovali hezké počasí po celý den, a to jen svádělo k výletům. Osobní vlak z Železného Brodu do Tanvaldu zastavil ve stanici Spálov, kde je nástupní místo na oblíbenou Riegrovu stezku do Semil. I proto tu mnoho lidí vystoupilo. Odjíždějící osobák i přesto vezl dál na šedesát cestujících.
Proti němu ale už v tu chvíli jel nákladní vlak. „V Jesenném jsme zjistili, že návěstidlo je v poloze volno. Viděli jsme i výpravčího, jak dává znamení výpravkou. Pokračovali jsme ve směru na Železný Brod,“ vzpomínal před lety v dokumentárním cyklu České televize vlakvedoucí nákladního vlaku Ivan Škaryd.
Ohnivé peklo zabíjelo
Vlaky se k sobě přiblížily v oblouku trati u mostu přes řeku Kamenici, pohybovaly se proti sobě zhruba čtyřicetikilometrovou rychlostí. Strojvedoucí se tak viděli tři čtyři sekundy před srážkou. Dieselelektrická lokomotiva nákladního vlaku odhodila motoráček s desítkami cestujících zpět na most, kde osobní vozy začaly hořet.
Jako první se k místu havárie dostali dva kamarádi Marcel Polák a Zdeněk Bartoš, kteří trávili letní čas na nedaleké chatě. „Když jsme přiběhli blíž, nemohli jsme lidem, kteří zůstali ve vlaku pomoci, žár byl tak veliký, že se k němu nedalo dostat na tři čtyři metry,“ vzpomněl Marcel Polák v televizním dokumentu.
Zranění se snažili dostat ven. Lidé, kteří se k místu havárie dostali, se snažili zraněné vynášet. „Někteří zranění vylézali z vlaku a padali pod něj, kde uhořeli, nemohli jsme jim pomoci,“ popsal další z pamětníků a záchranářů Milan Brixi.
Zranění se snažili dostat ven z běsnícího pekla. Lidé, kteří se k místu havárie dostali, se snažili zraněné vynášet co nejvýše do svahu, protože nevěděli, zda oba vlaky nevybuchnou. „Někteří zranění vylézali z vlaku a padali pod něj, kde uhořeli, nemohli jsme jim pomoci,“ popsal další z pamětníků a záchranářů Milan Brixi.
Bilance neštěstí byla hrozivá. Při samotné srážce a následném požáru zahynulo 14 lidí, z toho jeden zemřel na následky skoku do mělkého koryta řeky Kamenice. Příčinou nehody bylo zanedbání výkonu služby dvou výpravčích sousedních stanic, tedy v Jesenném a Železném Brodě. Tak zněl i konečný verdikt soudu, který je poslal na pět let do vězení.