Nekonečný příběh bižuterie, jak se středeční přehlídka jmenovala, představil práce špičkových módních návrhářů i místních bižuterních firem, designérů i studentů. Nešlo však o představení novinek či módních trendů na letošní sezonu, jak tomu bylo v minulosti. Letos modely slavných návrhářek, jako je Beata Rajská, Daniela Flejšarová, Eva Janoušková, Jiřina Tauchmanová nebo Helena Fejková doplnili bižuterií výrobci zcela noví, kteří vznikli v posledních měsících po rozpadu Jablonex Group a renomované místní firmy.

„Chceme i nadále vyrábět bižuterii a rozvíjet se, vyšlapávat cestu, aby nebyla tak trnitá, jak tomu bylo poslední půlrok,“ svěřil se Jaroslav Hlubůček, předseda představenstva Svazu výrobců bižuterie (SVB), ve kterém v současnosti je padesát firem a v nich zhruba dva tisíce zaměstnanců.

A jak vznikla spolupráce? Na nepříznivou situaci začaly reagovat zmíněné subjekty. Důležitým krokem bylo odkoupení všech kolekcí a artiklových databází. „Stálo nás to čtyři miliony korun. Znamená to však, že jsme zachránili vzorkovny a nástroje můžeme dále půjčovat podnikatelům,“ vysvětlila ředitelka Muzea skla a bižuterie Jaroslava Slabá s tím, že část nástrojů odkoupila firma Lucid, která postupně rozšiřuje výrobu bižuterních a lustrových komponentů.

Dalším důležitým bodem je skutečnost, že základní sklářské technologie a výroba skla zůstane v regionu zachována. Preciosa a. s. odkoupila tuto část Jablonex Group a od listopadu loňského roku ji provozuje. „Toto je významný krok pro celý bižuterní i sklářský průmysl,“ míní jednatel společnosti JBX Promotion Milan Kohout a dodal, že přehlídkou Jablonec 2010 navázali na penzum práce Muzea skla a bižuterie a jabloneckého Eurocentra. „Modely, které byly na přehlídce k vidění, tvořili slavní návrháři pro Trienále 2008,“ upřesnila Jaroslava Slabá.

Firma JBX Promotion ve spolupráci s našimi ministerstvy se loni představila v Mexiku a Thajsku,“ řekl Kohout. Dále se také společnost chystá na veletrh Styl a Kabo a v budoucnu by ráda práci jabloneckých výrobců představila i na zahraničních veletrzích. „Chtěl bych zajistit propagaci a zprostředkovat kontakty s návrháři, oděvními výrobci, ale třeba i s kostýmními výtvarníky,“ dodal Kohout.