V loňském roce zavinilo nehodu v Libereckém kraji 133 cyklistů. Ve 42 případech byli kolaři pod vlivem alkoholu. Další desítky cyklistů se nevěnovaly řízení, jiní přecenili síly nebo nesprávně předjížděli.

K zatím nejvážnější letošní nehodě došlo 21. dubna. V příkopu v Luční ulici ve Smržovce ležel zraněný 37letý cyklista. „Svým zraněním při převozu do nemocnice podlehl,“ poznamenala policejní mluvčí Vladimíra Šrýtrová. Cyklista upadl na kole sám, bez účasti druhé osoby. V době události měl krvi 1,10 promile alkoholu.

Podle řidičů mohou za neradostnou bilanci často i sami cyklisté. „Jezdí neoznačení, v tmavém oblečení, stane se, že potkám cyklistu evidentně opilého. To je pak neštěstí hned,“ myslí si třeba Jiří Vrábel z Jablonce.

Celá řada zraněných cyklistů patří ke starší generaci. Podle odborníků může za jejich časté nehody předchozí mnohaletá neinformovanost. Z údajů zveřejněných Evropskou komisí pak vyplývá, že největší nebezpečí hrozí starším cyklistům na křižovatkách, kdy odbočují doleva či dávají přednost v jízdě. Rizikové je pro řadu z nich i samotné ovládání jízdního kola.

Nadprůměrné zastoupení mají senioři i ve statistikách smrtelných nehod bez zapojení jiného účastníka silničního provozu. „Velkým problémem je i špatná viditelnost starších cyklistů, neboť si libují v tmavé barvě oblečení,“ vysvětlil dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský, který pro cyklisty organizuje projekt Na kole bezpečně.

Závažným problémem je u cyklistů alkohol. Třeba 5. května letošního roku došlo u Držkova k nehodě 51letého cyklisty, kterému policisté naměřili 2,52 promile. „Cyklista s hodnotou souhlasil a policistům uvedl, že před jízdou vypil asi dva litry vína, které popíjel postupně,“ popsala policejní mluvčí Dagmar Sochorová.

Přesto jsou snahy alkohol cyklistům povolit, byť v malém množství. Senát v dubnu dokonce schválil návrh, aby cyklisté nebyli pokutováni za jízdu pod mírným vlivem alkoholu. Novela zákona o silničním provozu počítá s tím, že cyklisté by mohli mít v krvi 0,5 promile, podobně jako v Německu. To odpovídá skleničce vína nebo dvěma desetistupňovým pivům. Návrh také počítá se snížením maximální pokuty pro cyklisty za porušení pravidel na 500 korun. Nyní jim hrozí pokuta až 20 tisíc korun.

Obdobný návrh s tolerancí k 0,8 promile alkoholu u cyklistů senátoři předložili už před dvěma lety. Sněmovna v předvolebním složení jej ale nestihla projednat a vláda se k němu postavila záporně.

NEŽ USEDNETE NA KOLO

Cyklista se musí před každou jízdou přesvědčit, že je jeho jízdní kolo v řádném technickém stavu a splňuje požadavky na předepsanou povinnou výbavu. Když už nasedne na bicykl, zásadně bez alkoholu. Už po jednom malém pivu je cyklista vystaven až šestkrát většímu riziku účasti v dopravní nehodě se zraněním. Naopak je třeba za řídítka usedat s helmou na hlavě. Snižuje se tak riziko smrtelného poranění hlavy o dvě třetiny, nebezpečí poranění obličeje klesá o rovnou jednu třetinu. Cyklisté také musí důsledně dbát na svou viditelnost.