Už zhruba měsíc je dostupná kniha Železná dráha v údolí řeky Kamenice, která vznikla ke 140. výročí trati vedoucí z Železného Brodu do Tanvaldu. „Ta už se mezitím opět proměnila," smál se jeden z autorů Pavel Šturm, který do knihy přispěl především bohatým množstvím fotografií. Petr Möller měl na svých bedrech hlavně textovou část nové publikace. Celkem šlo o práci až třiceti spoluautorů.

A jejich práce slaví úspěch. „Sotva jsem knížku domů donesl, hned jsem začal číst. Je to krásná práce, před autory smekám a s díky se klaním. Ta knížka je tak dobrá, až mne zamrzelo, že o Zubačce není taky tak výživné a bohaté dílo," pochválil odvedenou práci Jan Hudeček na facebookové stránce Zubačky. „Ta knížka je super. Osobně jsem ji oběma autorům pochválil a ti se mi do knihy podepsali. Po letech bylo vydáno dílo nadprůměrné hodnoty za výbornou cenu," přidal se Petr Dolenský.

Původní brožura nabyla až do knihy

Oba hlavní autoři začali na tomto titulu pracovat na začátku tohoto roku a za šest měsíců bylo více méně hotovo. „Původně jsme chtěli k výročí vytvořit pouze malou, dvaceti stránkovou brožuru," zmínil Šturm prvotní ideu lidí ze Železniční společnosti Tanvald. Ovšem už během prvotního sbírání podkladů se celá situace vyvinula úplně jinak. Archivy i někteří pamětníci toho v konečném důsledku nabídli tolik, že obsah rostl raketovým tempem. „Během krátké doby jsme měli přes sto stran psaného textu a na sto padesát fotografií," přiznal dále Pavel Šturm.

Celkem se potom oba milovníci železnice zastavili na 216 stranách a tři sta sedmdesáti fotografiích.

Množství sesbíraných materiálů také zapříčinilo zpoždění vydání. To bylo plánováno na přesné výročí 140. let železniční trati ze Železného Brodu do Tanvaldu. Nakonec ovšem křest proběhl v sobotu 26. září, kdy se konal „Bramborový den" na Zubačce. Tehdy byla veřejnosti poprvé představena kniha Železná dráha v údolí řeky Kamenice.

Krajina se úplně proměnila

Ač Petr Möller a Pavel Šturm patří mezi velké nadšence železnice a jsou nedílnou součástí všech zubačkových jízd, během práce na knize zjistili spoustu zajímavých informací. „ Bylo to hned několik věcí. Šlo například o staré zastávky, jejich umístění nebo průběh stavebních prací. Velkým překvapením pro nás bylo i nasazení některý vozů, o nichž jsme vůbec nevěděli, že tu jezdily a to mluvím především o parních lokomotivách," nastínil Pavel Šturm.

Nedílnou součástí nové publikace jsou i informace o tom, jak probíhal provoz za války. Okolí trati se v současné době nedá s jejími začátky vůbec srovnávat. „Teď díky množství stromů působí trochu zarostle. Na dobových fotografiích je to naopak. Trať je otevřená, šlo pozorovat prakticky celý tok Kamenice i ruch v továrnách kolem kolejí," upozornil na další zajímavost autor knížky.

Nevynechali ani tragédii na Spálově

V srpnu letošního roku navíc uběhlo 25 let od tragické události na Spálově, která je součástí této trati. Ani tomuto tématu se autoři nevyhnuli. „Srážku v knížce popisujeme a doprovází ji i několik fotografií z místa nehody," řekl Pavel Šturm a dodal, že právě práce na této části nebyla znejpříjemnějších.

Na druhém pólu jsou potom reakce některých pamětníků, kterým se kniha dostala do rukou. „Dcera jednoho z nich si ji koupila v Muzeu ozubnicové dráhy v Kořenově. Jeho reakce potom, co se na fotografii poznal, byla úžasná," smál se Pavel Šturm s tím, že to, co řekl bylo opravdu od podlahy a lidové.

Zda oba nadšenci budou v psaní pokračovat, se teprve uvidí. Nyní si chtějí především chvíli odpočinout.