Dlouhé jsou 12 metrů a vejde se do něj 90 cestujících a jeden vozíčkář. Podle ředitele DPMLJ Luboše Wejnara jsou to nejlepší a nejmodernější autobusy s různými technologickými vychytávkami, kterými podnik disponuje.

Cestující určitě uvítají kvalitní klimatizaci se speciálními vzduchovými výdechy a vzduchovými clonami u dveří, které umožňují zvýšit proudění vzduchu až o 50 procent. Mlhové světlomety jsou vybaveny funkcí přisvěcování, která zajišťuje doplňující osvětlení v ostrých zatáčkách a manévrech, což je v městském provozu potřebné a zvyšuje tak bezpečnost chodců.

Čeho si cestující určitě hned všimne, jsou informační panely s LED technologií. Zatím jsou jimi vybavené jen autobusy v Českých Budějovicích a Ústí nad Labem, Liberec je tak třetím v pořadí.

„Můžeme tak vytvořit až 256 barevných odstínů, což umožní zobrazení různých informací podle aktuálnosti. Jinou barvu mohou mít výlukové autobusy, školní linky, noční spoje a tak dále,“ líčí Wejnar.

Kromě toho jsou dveřní rámy vybaveny sčítacím zařízením, které zaznamená každou osobu vyšší než jeden metr.

„Psa nebo malé dítě to nezapočítá. Data putují do ústředny, odtud pak anténou do dopravního podniku,“ popisuje Jiří Janšta z dodavatelské firmy Abirail. Čidlo umí změřit i délku otevření dveří nebo odhalit nepoctivého řidiče, který nevydá cestujícím jízdenky a peníze si dává do kapsy. Čidlo je naprosto anonymní a cestující o jeho existenci nebudou vůbec vědět. Přesnost sčítacího rámu je až 98 procent. „Data pro nás budou důležitá pro vykázání přesného počtu cestujících pro objednatele dopravní obslužnosti.

Teď děláme nárazově sčítací akce, které ale trvají třeba jen dva dny, to nedává úplně přesný obraz vytíženosti jednotlivé linky. Teď budeme mít přesná čísla, která nám umožní i třeba korigovat jízdní řády podle skutečných potřeb cestujících. Pokud se systém osvědčí, instalujeme jej také do našich tramvají,“ slibuje Wejnar. Čidla navíc umí sčítat jen lidi, kteří nastupují nebo zaznamenává jen výstupy nebo obojí dohromady.

Autobus nové generace má ale další technologické vymoženosti. Pomocí informačních panelů umí třeba informovat cestující na zastávce o zaplněnosti přijíždějícího vozu. A rovněž je vybaven technologií na snižování zplodin z výfuku. K tomu slouží močovina, chemická sloučenina podobná moči. Speciální trysky ji vstřikují do výfukových zplodin a tím je neutralizují. Z oxidů dusíku se tak stává pouhý dusík. Díky močovině se daří snížit objem zplodin až o 80 procent.

„Spotřebu močoviny má autobus asi čtyři litry na 100 kilometrů, občas tedy musí močovinu dotankovat. Je to ale u těchto autobusů nezbytnost, daná tlakem na ekologii, aby výfukové plyny byly čistší,“ dodal lektor řidičů autobusů Zdeněk Leszkoven.

Autobus je rovněž vybaven kamerovým systémem, díky kterému vidí řidič na zadní a prostřední dveře.

Zatím jsou tyto autobusy v Liberci jen čtyři, do konce roku ale přibudou další dva, v příštím roce pak pět a v roce 2017 další čtyři. Moderní autobusy tak nahradí už zastaralé vozy z let 2001 – 2002.