Učitelé z jednotlivých škol si podle svých možností a zaměření určí svůj vlastní vzdělávací obsah. Budou moci využít pomůcky, učebnice, program nebo rozvrh vyučování tak, jak uznají za vhodné. „Výhoda spočívá v tom, že učitelé znají nejlépe své žáky a škola může využít svých možností,“ vysvětlila lektorka semináře a zároveň zástupkyně ředitele Základní školy Jindřicha Matiegky z Mělníka Radislava Jiřičková.
Právě základní škola v Mělníku byla jednou z šestnácti pilotních škol, která podle školního vzdělávacího programu již třetím rokem vyučuje.
„S programem je naše škola velice spokojená,“ dodala Radislava Jiřičková, která odpovídala ve Spolkovém domě v Jablonci na dotazy zástupcům jednotlivých škol z Jablonecka. Včerejší seminář v Jablonci byl posledním před zavedením nového ŠVP do škol.
Dříve vzdělávací obsah určoval stát, nyní si ho učitelé budou muset vytvořit sami podle svého uvážení a vlastních zkušeností. Každá základní škola v celé České republice bude vyučovat podle svých osnov. To však přináší obavu řadě učitelů, přestože praxe pilotních škol dokázala výhody tohoto systému.
„Myslím, že tento program může přinést do škol chaos. Problém nastane v případě, když dítě změní školu, a to v dnešní době není zas tak neobvyklé,“ sdělila zástupkyně ředitele Základní školy Desná Jana Hrabálková.
Své zkušenosti mohou učitelé získat jedině praxí. Další ročníky základních škol se do programu budou postupně zapojovat.
Školící semináře, které probíhaly téměř dva roky, pořádalo Centrum vzdělanosti Libereckého kraje. „Včerejšího semináře se zúčastnilo devatenáct zástupců základních škol. Padaly dotazy, například jak zahájit výuku podle ŠVP, jakým chybám předejít, čeho se vyvarovat a nebo jak nejlépe postavit vlastní učební plán,“ řekla metodička pro vzdělávání Blanka Svobodová.