Odvolání proti rozhodnutí Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Jizerské hory totiž podaly všechny tři potrestané firmy – Stavby silnic a železnic, Jizerská o.p.s. a ABP Plzeň.

„S odvoláním teď seznámíme ostatní účastníky řízení, tedy postižené obce, především Kořenov, Janov nad Nisou a Bílý Potok nad Nisou, které se k tomu mohou vyjádřit,“ řekl Deníku šéf Správy CHKO Jizerské hory Jiří Hušek s tím, že kompletní dokumentaci by CHKO měla postoupit odvolacímu orgánu, tedy ministerstvu životního prostředí, do poloviny května.

„Ministerstvo pak bude mít na rozhodnutí třicet dnů, ale může se stát, že se vše ještě protáhne,“ doplnil Hušek.

Ministerstvo může současné rozhodnutí potvrdit nebo odstartovat úplně nové řízení. Může také přistoupit k určitému snížení pokut, jejichž výše prozatím nebyla zveřejněna.

V nejtvrdším možném případě však může každá z firem zaplatit až dva miliony korun.

„Jsme si vědomi, že jsme určitým způsobem pochybili, i přesto jsme se rozhodli využít zákonné možnosti a odvolat se. Myslíme si, že jsme od začátku s chráněnkou spolupracovali na nápravě a snažili se všechno dát do původního stavu,“ vysvětlil Deníku předseda správní rady společnosti Jizerská o.p.s. Josef Ibehej.

Podle něj dostala Jizerská o.p.s. pokutu, která se pohybuje ve spodní části možné sazby. V kuloárech se podle Ibeheje hovoří o tom, že dvě zbývající firmy, tedy Stavby silnic a železnic a ABP Plzeň, zaplatí o poznání více.

Organizátorovi svozu sněhu, tedy pořadatelům Světového poháru, se pokuta vyhnula.

„Vysvětlili nám, že je to podle zákona správně a Organizační výbor Světového poháru, který svoz sněhu zadal, nic platit nebude,“ konstatoval již před časem Josef Ibehej z Jizerské o.p.s. Podle něj je to nad možnosti chápání obyčejného člověka.

Podle ochranářů porušily firmy, které vozily sníh z Jizerských hor do běžeckého areálu ve Vesci, zákon o ochraně přírody a krajiny, který zakazuje vjíždět v chráněné krajinné oblasti motorovými vozidly mimo silnice a místní komunikace.

Podle Jiřího Huška došlo k evidentnímu porušení zákona a následnému poškození přírody.

„Vjíždění mimo silnice mělo u jednotlivých firem různou intenzitu, což bylo rozhodující pro stanovení výše pokut,“ vysvětlil Hušek.