Častou příčinou takových závad bývá kromě stavebních prací právě třeskutá zima, která má svědomí výtluky a popraskanou vozovku. Aktuálně jsou silnice obzvlášť nebezpečné, protože letošní zima je extrémní a když sněží, tak navíc díry nejsou vidět. Nedávná obleva ukázala, že škody budou určitě rozsáhlejší než v minulých letech, přičemž zima je teprve v polovině. Na mnoha místech proto využili oblevy a provizorně spravují alespoň největší výtluky.

Jablonec uvolnil 150 tisíc na výtluky

Velké škody se po odtání sněhu objevily i v Jablonci. Město proto v minulých dnech uvolnilo z rozpočtu 150 tisíc korun a uložilo technickým službám opravit alespoň nejpostiženější místa. Práce ale opět komplikuje sněžení, a tak prioritu pro rychlé opravy dostaly místní komunikace například v ulicích Palackého, Ladova, Smetanova, Lipanská či Pod Skalkou.

„Opravy se provádí takzvanou studenou asfaltovou směsí. Jde o přechodnou nápravu, která zajistí sjízdnost do doby definitivních oprav při příznivých teplotách,“ říká místostarosta Jablonce Miloš Vele, v jehož resortu je správa financí a majetku města.

Podle provozního náměstka Krajské správy silnic Petra Šéna se během zimy komunikace jinak než provizorně opravovat nedají, protože obalovny mají v tomto období tradiční odstávku.

„Jsme ale dostatečně předzásobení studenou směsí, takže samozřejmě také provádíme provizorní opravy, kde se dá. Stav silnic se teď nedá hodnotit konkrétně, protože tam, kde ještě včera byla komunikace v pořádku, může už dnes být problém. Letošní zima je zatím skutečně extrémní a už teď se dá říct, že škody budou větší než loni, ať už jde o výtluky nebo popraskané silnice,“ konstatoval Petr Šén.

Můžete mít nárok na odškodné

Nabízí se otázka, co dělat, když na takto poničené silnici dojde k dopravní nehodě právě vinou závady na komunikaci. Během minulého roku se to stalo hned třicítce řidičů, přičemž řeč je pouze o těch, kteří věc oznámili na policii, v reálu jich může být ještě daleko víc.

„V rámci celkového počtu nehod jde spíše o výjimky, ale bohužel se stávají, proto je samozřejmě lepší a bezpečnější mít silnice v pořádku. Když řidič například najede do díry a poškodí si tím auto, přichází na řadu nejprve komunikační inženýr, který posoudí, zda byla příčinou nehody skutečně závada na komunikaci. V případě že ano, jde potom vzniklá škoda za majitelem komunikace nebo například stavby, a ten by měl škodu uhradit,“ uvedla mluvčí jablonecké policie Ludmila Knopová.

O rozsáhlých škodách na silnicích se mluví po celém okrese. Jak jsme již informovali, v rámci ušetření, a aby záplaty výtluků časem nevypadávaly, chtějí některá města na Jablonecku vyzkoušet nový český stroj Silkot 70–80.

Ten využívá k opravám výtluků ojedinělou technologii tepelného zpracování odpadu, vznikajícího při broušení asfaltových vozovek. Samotná oprava probíhá tak, že čelo přístroje nahřeje výtluk i jeho okolí, a do díry pak stroj nasype rovněž zahřátý recyklát. Po následném zhutnění vibračním válcem by neměly vzniknout klasické spáry jako při běžném frézování a záplatování.

Tato nová technologie má být mnohem rychlejší i lacinější, než ty doposud využívané.

„V současné době už oslovujeme firmy a po zimě necháme výtluky opravit právě touto technologií, která by měla silnici zacelit mnohem lépe než klasická záplata. Chceme to vyzkoušet,“ řekl Deníku v minulém týdnu starosta Desné Marek Pieter.

Naopak v Jablonci řekli nové technologii ne, a i nadále budou výtluky opravovat po pofrézování.