Zatímco v Jablonci plánují, že se noční linka vrátí do provozu v září s novým jízdních řádem, v Liberci je situace nočních autobusů nejistá. V obou městech tak v současné době nelze po půlnoci využít MHD k dopravě domů. „Je to směšné, že ve stotisícovém městě jede poslední autobus z centra ve čtvrt na dvanáct. Přes týden mi to ani tolik nevadí, ale když vyrážíme v pátek nebo v sobotu večer na párty a nechceme čekat na první ranní autobus, nemáme se jak dostat domů,“ řekl Deníku Marek Nový z libereckých Rochlic.

Podle primátora Liberce Jaroslava Zámečníka je hlavním důvodem pro zrušení nočních spojů ve městě jejich ekonomická nevýhodnost a malá využívanost. „Noční linky jsou drahé a jezdí jimi málo lidí. Dopravní podnik není v dobré ekonomické situaci a tak hledá, kde uspořit,“ vysvětlil Zámečník. „Město také není v dobré finanční kondici, a kdybychom spoje přesto objednali a lidi je nevyužívali, museli bychom dopravnímu podniku kompenzovat ztrátu,“ dodal.

Cestující, kteří si primátorovi stěžovali, upozorňují také na to, že když dorazí do krajského města vlakem nebo autobusem z Prahy kolem půlnoci, nemají už žádnou šanci se dostat do svých domovů.

„Chceme obnovit v Liberci normální život, k čemuž patří i návštěva kulturních akcí, koncertů, kina, ale i restaurace nebo nočního klubu či diskotéky. To skutečně není v řádu jednotlivců. A taxislužbu si nemůže dovolit každý. Aspoň nějaké noční spoje by pro 5. největší město v republice měly být naprostou samozřejmostí,“ napsala například zastupitelka Hana Zemanová.

Dopravní podnik města Liberce a Jablonce (DPMLJ) přesto o navrácení nočních spojů po 23:15 neuvažuje. Podle místopředsedy představenstva DPMLJ Martina Pabišky je to z důvodu přetrvávajícího poklesu počtu přepravených cestujících o více než 30 % a poklesu tržeb z jízdného, což je asi 3,5 milionu měsíčně. „Další případné rozšiřování provozu MHD bude záviset na vývoji počtu přepravených cestujících, tržeb a výši příspěvku od objednavatelů MHD,“ vysvětlil Pabiška.

Podle libereckého primátora se může o návratu nočních linek začít uvažovat, až se zlepší ekonomická situace. Zároveň také připustil, že by se mohly změnit trasy nočních autobusů tak, aby lépe odpovídaly vývoji potřeb obyvatel. „Vyžádal jsem si od DPLMJ reakci na to, že ve srovnatelných městech, jako je Hradec Králové, Pardubice nebo Olomouc, noční spoje zachovali. Předpokládám, že chování cestujících bude v těchto městech stejné, ale přístupem k nočním spojům se od Liberce, respektive DMPLJ liší,“ dodal Zámečník.

V Jablonci, kde MHD zajišťuje firma BusLine, fungovala pouze jedna noční linka, která projížděla celým městem. „Tato linka s odjezdem v 1:30 hodin v pátek a v sobotu z centra města během léta nefunguje. Do provozu by se měla vrátit v září, kdy začnou platit nové jízdní řády,“ přiblížila mluvčí společnosti Nikola Brádíková.