Liberecký kraj/ Uvádíme krátký výtah z odpovědí, které zaslal generální štáb Armády ČR v zastoupení ministerstva obrany na dotazy Deníku v kauze velitele Onodiho v zadávání zakázek v době výkonu funkce velitele vojenské posádky na Grabštejně. Kompletní znění naleznete na webových stránkách www.libereckydenik.cz/onodi, související články i na www.jabloneckydenik.cz. Na obou adresách také naleznete přehled článků Deníku o bývalém veliteli grabštejnské základny. Ten je nyní obžalován i za vydírání.
Jak často na hospodaření velitelů a přidělování zakázek dohlížejí kontrolní orgány ministerstva obrany? Byly na Grabštejně tyto kontroly prováděny v periodách pro tuto činnost ministerstva standardních, jaký byl výsledek?
Periodicita provádění kontrol orgány ministerstva obrany není stanovena. Tématickou finanční kontrolu u Veterinární základny Grabštejn provedl ve dnech 11. - 14. 12. 2006 ekonomický odbor Ředitelství logistické a zdravotnické podpory. Při této kontrole bylo zjištěno podezření na porušení rozpočtové kázně. Po konzultacích se správcem majetkových uskupení sekce podpory ministerstva obrany bylo toto podezření potvrzeno a porušení rozpočtové kázně bylo v souladu s platnou legislativou nahlášeno sekci ekonomické ministerstva obrany. Další kontroly hospodaření s majetkem u Veterinární základny Grabštejn byly provedeny kontrolními orgány Ředitelství logistické a zdravotnické podpory ve dnech 26. 2. - 2. 3. 2007 a 16. 4. - 20. 4. 2007. Výsledek celkové kontroly byl nevyhovující. Zápisy z provedených kontrol byly zaslány nadřízenému stupni.
Bylo to právě ministerstvo obrany, kdo na přístup velitele Onodiho upozornil?
Ano. Zadávání veřejných zakázek je v resortu ministerstva obrany upraveno několika vnitřními předpisy. Především se jedná o rozkaz ministra obrany č. 2/2005 Věstníku, Úplatné nabývání majetku a pořizování stavebních prací a služeb v rezortu ministerstva obrany, Odbornou směrnici k úplatnému nabývání majetku a pořizování služeb v rezortu ministerstva obrany a Odbornou směrnici pro provoz systému elektronické podpory obchodování. Tyto předpisy stanoví jednoznačně povinnost zadavatele zadat zakázku transparentně a nediskriminačně (jak ukládá především zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů) a zadavatel byl povinen zadat zakázku na základě průzkumu trhu.
Zadávání veřejných zakázek přísně v souladu se zákonem a vnitřními předpisy resortu ministerstva obrany bylo a je součástí pravomoci a odpovědnosti velitele útvaru a žádný systém další kontroly z něj tuto odpovědnost nesnímá. Pokud tak dotyčný velitel neučinil, postupoval netransparentně a diskriminačně vůči uchazečům, a tím omezil trh.