Po letech chátrání a množství stížností obyvatel se letos konečně opraví silnice spojující Malou Skálu s Frýdštejnem.

„Jet nahoru v jakémkoli ročním období je doslova o auto. Samé díry a nikdo s tím nic dlouhá léta nedělá. Není to normální,“ říká mladý muž, který spojnici, která navazuje na silnici Turnov – Jablonec, využívá denně.

Na stav silnice upozorňují Krajskou správu silnic již dlouhodobě úřady obou obcí.

Silnice měla být opravena již před lety. Tehdy se ale KSS nedohodla se Správou CHKO Český ráj, když ta požadovala osazení silnice netypickými svodidly, v té době ale běžně používanými v zahraničí. „Právě průtahy v jednání o požadovaných svodidlech zabránily zahájení prací,“ vysvětlil v roce 2005 tehdejší starosta Malé Skály Jiří Nejedlo.

„Správa CHKO Český ráj nechtěla před lety znehodnotit dochovaný krajinný ráz místa klasickými ocelovými svodidly,“ přiblížil důvody ochranářů Aleš Hoření, zástupce vedoucího Správy.

Zájem o opravu však v obou obcích narůstal. Vždyť silnice propojuje dvě turisticky velezajímavá místa. Malou Skálu s Pantheonem, skalním hradem Vranovem, Boučkovým statkem či kaplí svatého Vavřince a Frýdštejn, který se pyšní hradem, jež si „zahrál“ třeba v pohádce O létajícím ševci.

V zahraničí je běžně používán typ dřevěnoocelových svodidel, v české republice však tehdy procházeli procesem homologace a nebylo je možné použít.

„Dnes existuje dohoda se Správou silnic, že při osazení svodidel bude tato krajiná hodnota respektována. Konkrétní typ svodidel bude odsouhlasen před realizaci stavby,“ poznamenal Hoření.

KSS LK s CHKO projednali a schválili ocelové svodidlo s vloženou dřevěnou výplní do ocelové pásnice. „Tím je navozen vzhled dřevěného svodidla,“ popsala za KSS LK Eva Ursíny.

Projekt rekonstrukce silnice mezi Malou Skálou a Frýdštejnem přihlásila KSS do programu ROP a v loňském roce získala dotaci ve výši více než čtyřiceti šesti miliónů korun, celá akce bude stát bezmála pětapadesát miliónů. „Rekonstrukce bude provedena včetně odvodňovacích prvků, úpravy napojení sjezdů a oprav nezpevněných krajnic,“ sdělila Ursíny.

Stavba má proběhnout ještě do konce tohoto roku.

A tak se bude moci mezi Malou Skálou a Frýdštejnem pohodlně chodit po obnoveném úseku Zlaté stezky Českého ráje, kterou upravuje státní podnik České lesy, i dojet po novém koberci třeba přímo pod hrad Frýdštejn. „Tak se to konečně hnulo. Slýchával jsem od turistů výtky k cestám tady v okolí,“ uzavřel mladý muž, vykukující z okna auta.

Když se rozjede směrem k Frýdštejnu, ani se nesnaží díry objíždět. To se prostě nedá.