Nákladná roční rekonstrukce smržovského viaduktu skončila. Stavbu předali k užívání. Osmiobloukový železniční most se dočkal první velké opravy od své výstavby v roce 1894.

Viadukt přitom ani vzdáleně nebyl v dezolátním stavu. Při rekonstrukci žulové zdivo odizolovali, vyspravili jej a provedli injektáže. V místech, kde se objevily trhliny, pilíře obepli speciálními skružemi.

„V žádném případě se ale nejednalo o havarijní stav, jak se objevilo v některých médiích,“ podotkl před rokem Tomáš Sklenář, přednosta správy mostů a tunelů Správy dopravní cesty Liberec.

„Stavba je více než sto let stará. Izolace na klenbách ztratila své původní vlastnosti,“ upřesnil Ivan Jágr, vrchní přednosta SDC Liberec, který připomněl i význam viaduktu pro zdejší ráz krajiny. „Ta stavba sem prostě už patří a dotváří ráz zdejší překrásné krajiny. Je to nejen krásný kus technické architektury, ale i kus důležité železniční trati,“ dodal Jágr.

Ale ani při vcelku dobrém stavu stavby se dodavatelské firmy nesetkaly s lehkým úkolem. „Největším problémem byl rozměr stavby a její výška. Museli jsme změnit celou technologii. Nejdříve jsme pískovali pilíře a až poté vrchní oblouky. Jen přestavění lešení mezi pilíři zabralo i čtrnáct dní,“ uvedl Miloslav Bulušek, stavbyvedoucí.

Ten připomněl i zcela nové zábradlí na vršku viaduktu. „Díky tomu, že bylo osazeno na vnější stěny viaduktu, byla zvýšena i jeho maximální šířka,“ upřesnil Bulušek.

Význam viaduktu si uvědomuje i Marek Hotovec, starosta Smržovky. „Viadukt je nejen dominantou města, ale také lákadlem pro turisty, které tady rádi vítáme. Opravy pomohly viaduktu výrazně esteticky,“ pochválil práce smržovský starosta. Význam viaduktu coby důležité cesty vyzdvihl i starosta Tanvaldu Petr Polák.

Smržovský viadukt je největší technickou stavbou na trati Liberec – Tanvald – Harrachov. Jeho celková délka je 123,5 metru a výška 26,5 metru. Stavbu provedli v letech 1893 a 1894 italští mostaři a tuneláři. První vlak vyjel na viadukt 11. října 1894.

V souvislosti s kompletní rekonstrukcí trati opravují i železniční nadjezd hlavní silnice ve Smržovce, hlavním tahu na Polsko a Krkonoše.