Samá díra a výmoly. Martin z Liberce, který za zaměstnáním do sousedního Jablonce dojíždí každý den přes ulici Budovatelů a 5. května, si už zvykl, že po letošní zimě cesta vypadá jako překážková dráha. To by se však mělo změnit. Pracovníci technických služeb zahájili výspravy havarijních stavů silnic.

Škody na silnicích po letošní zimě se vyhouply až na šestnáct milionů korun. „Sestavili jsme seznam a prioritní pořadí opravy silnic. Do první části řadíme veškeré havárie,“ informoval ředitel Technických služeb v Jablonci Milan Nožička s tím, že hned po výspravě děr, které jsou nebezpečné silničnímu provozu, se vrhnou na opravy komunikací první třídy.

Městu chybějí čtyři miliony na opravy

Na tyto výspravy použijí technické služby šest a půl milionu korun, které poskytla jablonecká radnice. Ta ze svého rozpočtu uvolnila celkem na opravy silnic dvanáct milionů.

„Chybějí nám tedy čtyři miliony. O tom, zda budou opravdu nutné, rozhodneme v květnu. Můj názor je, že bychom na tomto místě neměli šetřit,“ podotkl jablonecký starosta Petr Tulpa.

Řídí se novým plánem

Technické služby zahájily letos opravy silnic podle nového harmonogramu. Do výše popsaných prvních dvou etap se řadí dále pěší zóna v centru města, která zaznamenala značné újmy přes zimu a opravy tam jsou nezbytné.

„Opravy provádíme podle technologických postupů tak, aby nedocházelo k chaotickému přemísťování se z jednoho místa na druhé. Jde o to, že nemůžeme hned vyjet ke každé díře, ke které nás veřejnost přivolá,“ upozornil Milan Nožička.

„Samovolně tedy k opravám nevyjíždíme, řešíme to s dopravně silničním úřadem a pak vzniká právě harmonogram. Pokud by však hrozil kolaps, tak ano, ale mělký výtluk neřešíme okamžitě, ale v návaznosti postupu prací,“ doplnil technický náměstek Technických služeb Jablonce Pavel Kozák.

Při zanedbání zaplatí dvojnásobek

Opravy havarijních povrchů a komunikací první, druhé a třetí třídy doprovázejí havarijní záležitosti ohledně odvodnění – propadlé pouliční vpusti, propustky či praskliny.

„Poškození krytů je alarmující v tom, že pokud opravu nebudeme zahajovat letos, tak v příštím roce se požadavky na opravy zdvojnásobí. Nejde jen opravit to, co se stalo, ale musíme myslet i na prevenci. Dnes je silnice sice sjízdná, příští rok nemusí být vůbec a silnice se může i rozsypat,“ podotkl Milan Nožička.

Jablonecké silnice projdou frézováním, pokládáním nového povrchu buď ručně nebo strojně za pomoci vibračních válců případně finišérů.