Ovšem teď je jejich osud nejistý. V návrhu nového jízdního řádu na příští rok, který minulý týden zveřejnila Správa železniční dopravní cesty, se už přímé spoje do Harrachova neobjevily. To, že vlaky možná příští rok nevyjedou, potvrdil Deníku mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla. Zatímco rychlíky na trase z Prahy do Tanvaldu objednává ministerstvo dopravy, zbylý úsek platí právě kraj. Jenže úsek z Tanvaldu do Harrachova je nejstrmější tratí v republice a vozidla, která zde jezdí, musí projít zvláštním schvalováním. „Ministerstvo dopravy na této lince od prosince 2019 zvolilo jiného dopravce, jehož vozidla zatím schválení pro provoz na ozubnicové trati nemají,“ uvedl Trdla.

Dosud dopravu na rychlíkové lince zajišťují České dráhy, nově ji převezme soukromá společnost Arriva. Deník společnost oslovil s otázkou, jaké vozy plánuje na linku nasadit, do uzávěrky ale odpověď nedostal.

Kraj přitom přímé vlaky do hor hodnotí pozitivně. Jejich využití je závislé především na počasí, pomáhají ale prý zvládat nápor turistů ve špičkách. „Stávalo se, že přestupující cestující od rychlíku přeplnili vlak od Liberce tak, že někteří cestující se do vlaku nevešli a zůstávali v Tanvaldu,“ upozornil Trdla.

Jestli rychlíky do hor skutečně skončí, ještě jasné není. Vlaky Arrivy vyjedou až v prosinci a kraj s ní o věci ještě jedná. „Výsledek zatím nelze předjímat,“ dodal Trdla.

Z návrhu jízdního řádu vyplývají i další chystané novinky. Arriva má kromě linky Praha – Tanvald v kraji převzít dopravu také na rychlíkové lince Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk. Kromě toho by měla zajistit také provoz osobních vlaků na Turnovsku, v plánu je podle návrhu jízdního řádu vznik nové přímé linky Liberec – Turnov – Semily – Stará Paka – Lomnice nad Popelkou. Na této trase je nyní nutné ve Staré Pace přestupovat.

Od prosince naopak ubudou přímé vlaky z Liberce do Drážďan. Aktuálně tato dvě velká města spojuje pět párů rychlých vlaků denně, nově se v pracovní dny jejich počet sníží na dva.

„Na trati byla uzavřena nová dopravní smlouva. Spolu s ní dochází ke změně koncepce spojení, která vyplývá z reálné poptávky. V pracovní dny je nově upřednostňováno přímé spojení mezi Libereckem a Šluknovskem, kde narůstá počet denně cestujících za prací a do škol,“ vysvětlil Trdla. Cestující do Drážďan ale naopak přivítají rozšíření spojů o víkendových dnech, kdy se jejich počet zvýší na sedm a pojedou každé dvě hodiny.

Nový jízdní řád začne platit 15. prosince. Správa železniční dopravní cesty tradičně jeho návrh zveřejňuje už v červnu, aby k němu měli lidé možnost adresovat své náměty a připomínky. K rychlíkovým spojům přijímá připomínky ministerstvo dopravy, k osobním vlakům pak Liberecký kraj.