Jakou budoucnost má bankovnictví a jak dlouho ještě vydrží papírové bankovky a mince? Podle většiny středoškoláků budou hrát rozhodující roli moderní technologie, které by mohly nahradit i platební karty. Pětina si dokonce myslí, že fyzické peníze z trhu zmizí do deseti let.

Vyplývá to z aktuálního průzkumu mezi studenty třetích a čtvrtých ročníků středních škol, který provedla Česká bankovní asociace ve spolupráci se společností SCIO. Odpovědi studentů pak porovnala s názorem předních českých bankéřů.

Jak budeme platit za pár let?

Nejlákavějšími technologiemi, které by mohly sloužit při placení, jsou pro tři pětiny studentů ze severu Čech otisky prstů či sken oční rohovky. Na jejich významu se shodují s bankéři. Ti je jako hlavní směr označili z 95 procent.

„Jsem fanoušek všeho nového. Nemuset v obchodě vytahovat peněženku a zaplatit jen mávnutím prstu? To by bylo super, ale asi si na to u nás ještě budeme muset nějakou dobu počkat," myslí si osmnáctiletý Tomáš Bažant z Litoměřic.

S rozvojem moderních technologií souvisí i otázka využívání fyzických peněz v budoucnosti. Pětina studentů totiž předpokládá, že z trhu zmizí do deseti let. Víc než deset let jim dává 57 procent, necelá čtvrtina je přesvědčena o jejich nesmrtelnosti. Bankéři jsou na rozdíl od studentů zdrženlivější. Méně než deset let papírovým bankovkám předpovídá jen 5 procent.

Kybernetické útoky

Průzkum poukázal i na nutnost stále větší opatrnosti v on-line prostředí. „Problematiku sofistikovaných kybernetických útoků řešíme v bankovním sektoru stejně jako v jiných odvětvích a institucích. Bohužel v drtivé většině případů je to sám klient, který nedodržel některé ze základních pravidel bezpečného chování na internetu a pachateli tak dal příležitost," upozorňuje Helena Brychová z České bankovní asociace.

S pokusem o kybernetický útok se už setkal skoro každý druhý středoškolák i bankéř. Jejich reakce na nevyžádaný e-mail se však liší. Zatímco 91 procent bankéřů ho přesune do koše a devět procent si ho nevšímá, tři procenta studentů ho otevřou.

„I to je důvod, proč se musíme vzdělávání a prevenci v této oblasti věnovat již u středoškoláků," dodává Helena Brychová.

- Průzkum dále ukázal, že necelou polovinu studentů zaujala možnost rozšíření aplikací v on-line bankovnictví na každodenní věci typu kalendář, telefonní seznam nebo sociální sítě.

- Třetina teenagerů by si v bance v budoucnu chtěla sjednávat i nebankovní služby energie, zaměstnanecké benefity či mobilní tarify.

- Odchylku zaznamenaly mimopražské školy, kde by pětina studentů naopak preferovala omezení bankovních služeb striktně na správu financí.