Ulice Letohradská se nachází na samém okraji Jablonce. Z jedné strany vilky, za nimi už je zalesněný kopec. Pěkné domy tu stojí ve větších rozestupech. Na druhé straně ulice v umělém hlubokém koridoru projede sem tam vlak ve směru na Tanvald. A přes něj je vidět do města. Nad koridorem jsou desítky vysázených mladých stromků, olší. Ještě v létě tu přitom stály vysoké topoly.

Žlezničáři chtěli bezpečnou trať

Jenže magistrát se ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), na jejímž pozemku některé topoly rostly, rozhodl, že společně topoly vykácejí a nahradí je jinými dřevinami. Celkem padlo 35 topolů, z nichž třináct rostlo na pozemku SŽDC. Odstranění aleje bylo podle úředníků s ohledem na zdravotní stav topolů nezbytné, a to i vzhledem k blízkosti železniční trati, na níž je vlastník povinen zajistit bezpečnost.

„Ani nesouhlas občanů s kácením nezbavuje vlastníka, tedy město nebo správu železničních cest, odpovědnosti uložené zákonem, tedy zajištěním bezpečnosti a ochrany zdraví,“ vysvětlil primátor města Jiří Čeřovský.

Za vykácené stromy vysadil magistrát 24 nových olší. „Vzhledem k tomu, že alej je velmi blízko železniční trati, se tu nově vysázely olše šedé, které dorůstají menších rozměrů. Dosáhnou zhruba osmi až deseti metrů výšky, což byla jedna z podmínek SŽDC,“ sdělila vedoucí oddělení správy veřejné zeleně Štěpánka Gaislerová.

A to se místním ne úplně líbí. Proti bezhlavému kácení a výsadbě olší vystoupil i zdejší osadní výbor Novoveská. Jeho členové byli však postaveni před hotovou věc.

Jakub Zajíc bydlí v ulici Letohradská v podstatě od narození. Topolovou alej si podle něj místní zamilovali a neměnili by. I proto vznikla petice. Aby potomci zdejších obyvatel vnímali ulici s alejí podobně jako oni. Aby tu stála opět topolová alej.

Olše versus topoly

„Rozuměli jsme tomu, že staré stromy se musí vykácet, nepochopili jsme, proč zrovna olše. Ty se přece lámou dalece snadněji než topoly,“ popsal Zajíc.

Narazil při tom na fakt, že topoly se sázejí jako větru odolné do takzvaných větrolamů. Ty stojí v hojné míře například na jižní Moravě a mají za úkol odklánět větry z rozsáhlých polí kvůli možné erozi a škodám na úrodě. „Myslím si, že za několik desítek let budou olše znamenat pro vlaky daleko větší nebezpečí než topoly,“ poznamenal Zajíc.

Za paradox přitom místní považují fakt, že cirka před sedmi lety proběhla od jedné strany ulice výsadba několika nových topolů. I tyto mladé stromy při čistce padly.

„Ta alej tady byla parádní, vysoké topoly jsou krásné. Teď je to tady takové, řekl bych, až nehostinné,“ popsal mladý muž s malou dcerou na procházce.

Jiný názor na celou záležitost má další obyvatelka Letohradské ulice Marta Skalická. „My jsme petici nepodepsali, ty topoly byly už staré. A olše by neměly být tak vysoké, půjde nám více světla do domu,“ vysvětlila.