„Přijďte si to v tyto dny poslechnout,“ nabádá pan Židek s tím, že tyto problémy by se měly začít řešit. „Je to totiž stále intenzivnější,“ dodává.

Hlavní příčinou je silný mráz

Podle provozně technického ředitele Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) Ludvíka Lavičky je v těchto dnech hluk od tramvají výraznější vlivem silných mrazů.

„S tímhle bohužel nic nenaděláme. Koleje se za mrazů smršťují a právě následkem toho může tramvaj vydávat nepříjemné zvuky. Není to věc jen konečné v Jablonci, je to všude, i v Liberci. Stejně tak to není čistě záležitost tramvajových tratí, na železničních tratích se v takovýchto podmínkách děje to samé,“ konstatoval Ludvík Lavička.

Sečteno a podtrženo, za silných mrazů je vysoká pravděpodobnost, že jak tramvaje, tak vlaky na mnoha místech vrzat budou, aniž by se tomu dalo účinně předcházet. Až poleví silné mrazy, mělo by se pískání utlumit.

Z dlouhodobého hlediska se podle Ludvíka Lavičky problémy s hlukem od konečné tramvaje v Tyršových sadech naopak zlepšují.

„Situace tam skutečně nebyla dobrá a dříve jsme na to také evidovali stížnosti. Velkým problémem je v tomto ohledu hlavně oblouk vedoucí z ulice Budovatelů na smyčku do Tyršových sadů. Už dva roky proto na konečné zavádíme opatření, kterými se hluk snažíme eliminovat. Především jsme tam nainstalovali takzvané mazníky. Loni na podzim jsme přidali další mazací místo,“ uvedl Ludvík Lavička s tím, že v úseku od výhybny Brandl až ke konečné se navíc předloni kolejnice strojně brousily.

Pískání vzniká hlavně v obloucích

Hlavní příčinou hluku z provozu tramvají a vlaků jsou totiž nerovnosti na povrchu kolejnic a samotných kol tramvaje. Jednoduše řečeno, čím jsou plochy kol a kolejnic drsnější, tím je tramvaj při průjezdu hlasitější. Co se týče nepříjemného pískání, to vzniká zejména tehdy, když tramvaj projíždí obloukem – stejně jako při vjezdu na konečnou z ulice Budovatelů, nebo na traťové smyčce na konečné.

A právě k předcházení opotřebování kolejnic a kol a k lepšímu tření mezi nimi se používají mazníky.

Jde o zařízení zabudovaná do země, která při průjezdu tramvaje pomocí čerpadla automaticky dávkují do kolejnic speciální vazelínu, která zmiňované nerovnosti vyrovnává.

Lidé si na hluk stěžují dlouhodobě

Faktem však zůstává, že podle některých místních lidí dlouhodobé problémy s hlukem i přes všechny dosavadní úpravy zůstávají obtěžující záležitostí.

„Já to vnímám asi deset let, co bydlím v ulici Budovatelů. Během té doby se uskutečnila řada rekonstrukcí a úprav, ale problémy přetrvaly. Podle mě je potíž i ve způsobu a rychlosti průjezdu tramvají,“ míní Günther Židek s tím, že někteří řidiči leckdy dokáží projet konečnou pomalu a bez zvukového doprovodu.

Také připouští, že skutečně záleží i na počasí. „Třeba za sněhové břečky, která je dokonalým mazivem, o tramvajích ani nevíme,“ poznamenává. Jak ale dodává, naopak jsou dny, kdy je hluk neúnosný.

Jestli se na konečné tramvaje v Tyršových sadech v dohledné době uskuteční další úpravy, které by mohly omezit hluk, bude podle Ludvíka Lavičky záležet na finančních možnostech dopravního podniku.

Hovořit teď v tomto ohledu konkrétně by proto podle něj bylo předčasné.