Sněhová nadílka se nezadržitelně blíží a servisy v Pojizeří zažívají první nájezdy nedočkavých řidičů. Zákazníci se domáhají co nejrychlejšího přezutí letních pneumatik na zimní. Provozovatelé pneuservisů radí přezouvat včas, nehoda totiž mnohdy stojí mnohem víc než nové pneumatiky.
Největší frmol mají pneuservisy od pondělí. „Už to začíná. Denně tu máme tak 40 až 50 aut k přezutí,“ řekl Marcel Polák z turnovského pneuservisu. Největší nával řidičů ale teprve čekají. Češi jsou prý totiž známí tím, že přezutí nechávají na poslední chvíli.
„Zatím ještě přezuto nemám. Ale jinak auto přezouvám vždy, když teplota klesne pod šest stupňů nad nulou. V nejbližších dnech se vydám do servisu,“ řekl turnovský řidič David Truhlář.
Přechod na zimní gumy je důležitý zejména pro automobily s náhonem na přední kola. Tomuto typu vozů totiž hrozí problémy při vyjíždění strmějšího stoupání. Neznamená to ale, že by vozidla s náhonem na zadní kola byla bez přezutí bezpečná.
„Přezutí na zimní pneumatiky je nutné v rozumném předstihu, tedy ještě před tím, než začne sněžit,“ říká Marcel Polák. Podle zkušeností pneuservisů mnozí řidiči přezutí nechávají až na první sněhové přeháňky.
Úspora se může někdy vymstít
Výměna gum by se přitom neměla podceňovat. Zimní pneumatiky mají jinou směs i odlišnou přilnavost. I když není sníh a pouze mrzne, auto s letními gumami se na silnici chová úplně jinak. Má delší brzdnou dráhu a především špatně drží na silnici v zatáčkách, takže hrozí větší riziko smyku.
Řešením není ani zdánlivě úspornější výměna pouze předních kol. „To je nesmysl. Je to ještě horší řešení než nechat letní gumy. Zadní část auta pak v zatáčkách vyhazuje,“ zdůrazňuje Marcel Polák.
Někteří řidiči se k přezutí nechystají vůbec. Tvrdí, že to nepotřebují. „Přes zimu jezdit nebudu, protože si v takovém terénu nevěřím. Přezutí by se mi tedy ani nevyplatilo,“ uvedla začínající řidička Denisa Kolářová.