Ještě v pátek však nebylo zcela jisté, zda vůbec vyjedou. Povolení k provozu totiž padlo až v pátek odpoledne.

Polská strana ještě ve čtvrtek s provozem nesouhlasila. A v pátek a v noci na sobotu začala trať skrápět dešťová nadílka. „Voda trať naštěstí neporušila, ale způsobila několik omezení rychlosti, se kterými jízdní řád nepočítal,“ uvedl Jindřich Berounský, který se příjezdu prvního vlaku z Polska účastnil. I proto byl první vlak přibližně o deset minut zpožděn.

Provoz na trati byl přitom zahájen již 2. července slavnostní jízdou. Polská strana však nezvládla administrativní stránku provozu a skoro dva měsíce se na trati žádný jiný vlak neobjevil.

V úseku Harrachov – Jakuszyce byl proto v tichosti vlak nahrazen autobusovou dopravou.

I proto vstoupí do dějin jako první den obnoveného provozu až sobota 28. srpna.Bez jakékoli slávy začal pravidelný provoz mezinárodních spo­jů.

Bohužel jen na pár dní. „Od soboty do konce srpna pojede denně šest vlaků v každém směru. Během září bude provoz omezený výlukou v úseku Tanvald – Kořenov, kde se buduje nová zastávka Desná – Riedlova vila a bude platit speciální jízdní řád,“ popsal Pavel Blažek z Korid LK (Koordinátor veřejné dopravy Libereckého kraje).

Vlaky se rozjedou až 25. září. V ten den vyjede na trať do Kořenova letos naposledy i ozubnicová lokomotiva.

Provoz z Harrachova do Szklarske Poreby byl přerušen od 2. světové války. Trať, postavená s pověstnou německou precizností, čekala na své vzkříšení až do loňského roku, kdy se díky příspěvku Evropské unie podařilo vyměnit pražce.

A jak vítají nové spojení lidé? „Například o půl třetí odpoledne po příjezdu vlaku z Kořenova a z Poznaně budila Szklarska Poreba dojem jednoho z nejvýznamnějších železničních uzlů Polska,“ přiblížil Jindřich Berounský.

Snad zprovoznění části trati přispěje i k obnovení celé trati mezi Libercem a Jelení Horou.