Ještě v pátek však nebylo zcela jisté, zda vůbec vyjedou. Povolení k provozu totiž padlo až v pátek odpoledne.
Polská strana ještě ve čtvrtek s provozem nesouhlasila. A v pátek a v noci na sobotu začala trať skrápět dešťová nadílka. „Voda trať naštěstí neporušila, ale způsobila několik omezení rychlosti, se kterými jízdní řád nepočítal,“ uvedl Jindřich Berounský, který se příjezdu prvního vlaku z Polska účastnil. I proto byl první vlak přibližně o deset minut zpožděn.
Provoz na trati byl přitom zahájen již 2. července slavnostní jízdou. Polská strana však nezvládla administrativní stránku provozu a skoro dva měsíce se na trati žádný jiný vlak neobjevil.
V úseku Harrachov – Jakuszyce byl proto v tichosti vlak nahrazen autobusovou dopravou.
I proto vstoupí do dějin jako první den obnoveného provozu až sobota 28. srpna.Bez jakékoli slávy začal pravidelný provoz mezinárodních spojů.
Bohužel jen na pár dní. „Od soboty do konce srpna pojede denně šest vlaků v každém směru. Během září bude provoz omezený výlukou v úseku Tanvald – Kořenov, kde se buduje nová zastávka Desná – Riedlova vila a bude platit speciální jízdní řád,“ popsal Pavel Blažek z Korid LK (Koordinátor veřejné dopravy Libereckého kraje).
Vlaky se rozjedou až 25. září. V ten den vyjede na trať do Kořenova letos naposledy i ozubnicová lokomotiva.
Provoz z Harrachova do Szklarske Poreby byl přerušen od 2. světové války. Trať, postavená s pověstnou německou precizností, čekala na své vzkříšení až do loňského roku, kdy se díky příspěvku Evropské unie podařilo vyměnit pražce.
A jak vítají nové spojení lidé? „Například o půl třetí odpoledne po příjezdu vlaku z Kořenova a z Poznaně budila Szklarska Poreba dojem jednoho z nejvýznamnějších železničních uzlů Polska,“ přiblížil Jindřich Berounský.
Snad zprovoznění části trati přispěje i k obnovení celé trati mezi Libercem a Jelení Horou.