“V domnění, že na Smědavě bude míň lyžařů, vyjeli jsme s kamarády v neděli místo do Bedřichova tam. Za Bílým Potokem se ale úzká silnice změnila v ledové kluziště. Těch pár kilometrů z Bílého Potoka jsme jeli krokem, trvalo nám to nahoru snad 40 minut. Byla to hrůza. A co teprve cesta dolů! Ačkoliv jsem pořád brzdil, stejně nám auto v serpentinách pěkně klouzalo. Naštěstí nejelo nic v protisměru,“ svěřil se za lyžaře Martin Tůma z Liberce.

Jak dodal, tuto zimu už riskovat nehodlá a na Smědavu se autem nevrátí. „Cesta do Bedřichova bývá víc udržovaná, je frekventovanější, jezdí tu víc autobusů. Nezbyde mi nic jiného, než jezdit tam,“ doplnil běžkař. Silničáři nesmějí cestu na Smědavu solit kvůli zdrojům pitné vody řadu let už ani v obci Bílý Potok.

Podle starosty Pavla Bejčka bývá sice silnice na Smědavu namrzlá každý rok, letos je ale vrstva ledu silnější, jednolitější a tudíž pro motoristy nebezpečnější než v minulých letech. Navíc jiná cesta v zimě na Smědavu nevede, silnice kolem Souše je každou zimu zavřená.

“Jezdím nahoru na Smědavu skoro každý den. Když minulý týden napadlo přes 30 centimetrů nového sněhu, silničáři cestu tři dny vůbec neuklízeli. Přednostně jezdili na komunikace vyšších tříd,“ řekl starosta Pavel Bejček.

„Sníh auta ujezdila, a když pak přišly mrazy, tlustá vrstva zmrzla. Proto to tam teď takhle vypadá,“ dodal starosta Bílého Potoka. Protože ještě v Hejnicích, které leží před Bílým Potokem, silničáři cesty solí, čeká každého motoristu v Bílém Potoce šok. A s každým ujetým metrem nadmořské výšky ledová pokrývka nabývá na síle.

„Mrzí mne to, že silnice takhle vypadá. Ale návštěvníky hor to asi neodrazuje. Lidi nevědí dopředu, jaká silnice je čeká. Skutečný stav zjistí, až sem přijedou,“ poznamenal starosta.

Cesta z Bílého Potoka na Smědavu měří zhruba 5 kilometrů a stoupání se neobejde bez několika ostrých zatáček. O víkendu sem jezdí také skibus s lyžaři a ten má v serpentinách co dělat, aby se udržel na úzké silnici. Kupodivu, jak prozradil starosta Bílého Potoka, tuto zimu se ještě v kopcích nestala žádná dopravní nehoda.

„V zimě tu auta jezdí krokem, řidiči jsou opatrnější. Auta zde spíš bourají v létě,“ poznamenal Pavel Bejček. Silničáři právě kvůli víkendovým autobusům sypou na cestu písek nebo štěrk až těsně před víkendem, v případě nutnosti i o víkendu. Většinou se snaží udržet sjízdnými hlavně zatáčky.

„Motoristy hned za obcí upozorňuje dopravní značka na to, že je na této silnici povinná zimní výbava. To znamená buď nesjeté zimní pneumatiky se vzorkem hlubokým 4 milimetry, anebo sněhové řetězy,“ upozornil provozní náměstek Krajské správy silnic Libereckého kraje Jiří Daníček.

Silnici, kterou cestáři nemohou ošetřovat chemicky, sypou vždycky, když se počasí, a tedy i sjízdnost, zhorší. Tak jim to ukládá zákon.
„Když fouká vítr, sypeme na silnici drť. Ale ta je třikrát dražší než písek. Proto se vždy, když to jde, snažíme používat písek. Sypat víc cestu na Smědavu nemůžeme, odklízení hromad posypu, co zbyde po zimě, také stojí dost peněz,“ dodal Daníček.