Nástup společnosti Vogtlandbahn, která na trati spojující česko – německé pohraničí nahradí vozy Českých drah, Railtrans a Deutsche Bahn, by měl vést od prosince příštího roku k většímu komfortu cestování. Vogtlandbahn totiž na zmíněné trati nasadí moderní vozy značky Desiro vybavené mimo jiné klimatizací a rampou usnadňující nástup vozíčkářů.

Podle Petra Prokeše ředitele společnosti Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v Libereckém kraji, budou vlaky společnosti Vogtlandbahn jezdit v hodinových intervalech, v pracovních dnech během špičky pak mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou dokonce každou půl hodinu.

„Jednotlivé spoje budou také stavět na každé zastávce, což bude velká změna, neboť české vlaky zatím Německem jen projíždějí. Cestující mají nyní možnost vystoupit jen v Žitavě a pak až na českém území,“ vysvětlil Petr Prokeš.

Příjemnou změnou bude pro cestující také slibovaná rychlost dopravy na této trati. Moderní vozy značky Desiro totiž mohou jezdit až stokilometrovou rychlostí. „Zpomalovat je zatím bude pouze zanedbaný zhruba tříkilometrový úsek trati na polském území. To se ale brzy zřejmě změní,“ poznamenal Petr Prokeš. „V rámci přeshraničního projektu spolupráce totiž připravujeme modernizaci tohoto úseku,“ dodal Petr Prokeš s tím, že poté se zkrátí doba jízdy mezi Libercem a Žitavou zhruba o deset minut.

České dráhy neměly zájem

Veřejnou soutěž na zajištění dopravy na mezi Libercem, Žitavou, Varnsdorfem a Rybništěm, kterou vypsal Liberecký a Ústecký kraj společně s německým dopravním svazem ZVON, vyhrála společnost Vogtlandbahn v konkurenci dalších čtyř firem. České dráhy se do soutěže vůbec nepřihlásily.

„Nabídka společnosti Vogtlandbahn jako jediná splnila všechny podmínky zadávacího řízení,“ zdůraznil hejtman Libereckého kraje Stanislav Eichler s tím, že veřejná zakázka pro společnost Vogtlandbanh je podle něj významným mezníkem v chápání regionální železniční dopravy. „Významné je, že jde o záměr ojedinělý, první a v současné době v České republice nevyzkoušený, jehož realizaci umožnil vstup ČR do schengenského prostoru,“ podotkl hejtman Libereckého kraje.

Smysl celého projektu po něm vyzdvihl i landrát Budyšínského okresu Michael Harig. „Podpis této smlouvy ukazuje, že zde v Trojzemí panuje dobré evropské počasí, které podpoří rozvoj podnikání, obchodu a cestovního ruchu v našem společném regionu. Horní Lužice a severní Čechy i v minulosti žily především z obchodu a je možné znovu z toho profitovat,“ uvedl Michael Harig.