Doménou pro něj byly pánské obleky, kabáty. Pro něžnější polovičku ale tvoří také. Od letošního roku přidal majitel jabloneckého krejčovského salonu Petr Beneš další specialitu. Debutoval jako kostýmní výtvarník. Pro ústeckou operu navrhl, zrealizoval 45 divadelních kostýmů Verdiho opery Trubadúr.

Petr Beneš před časem na nějakou dobu zmizel ze zorného pole Jablonečanů. Hledal zkušenosti v Čechách a ve světě. Dnes nelituje. Po dvaceti letech krejčoviny, kterou miluje, může tak trochu bilancovat. „Detail, modelace, podtrhnout individualitu zákazníka,“ zní pracovní moto Petra Beneše.

Splnil jste si sen?
Ano. S krejčovinou jsem se setkal u strýce a z vyprávění i dědy. Již od deseti let jsem chtěl být krejčí. Až v 31 letech, dva roky po revoluci, jsem udělal důležitý krok. Dal se na cestu krejčího. Myslím, že jsem měl štěstí na setkání se zajímavými lidmi. Žádné setkání není náhodné, má nám vždy něco dát. Pochopil jsem, že pokud vám je něco konkrétního dáno, musíte vše přijmout, jak je. Nenechat se manipulovat. Přijímat s pokorou. Dávat lidem radost. Tím, že jsem šel za svým snem, jsem si musel řadu věcí odpustit.

Co jste ztratil?
Ztratil? Vůbec nic jsem neztratil. Naopak. Se svoji bývalou ženou mám tři krásné děti, za které ji moc děkuji a které, jak doufám, vidí, že, když něco opravdu chcete a jdete za tím, tak to získáte nebo toho dosáhnete.

Proč si vybrali v Ústí na kostýmní spolupráci právě vás?
Vybrala si mě režisérka opery. Prošel jsem výběrem tří uchazečů. Na moji otázku, proč si vybrala právě mě, odpověděla: Předvedl jste perfektní práci a uděláte v opeře průvan. Její slova jsem pochopil při obhajobě kostýmů v opeře a při vlastní realizaci v krejčovnách divadla. Velkou oporu jsem měl v dodavatelích materiálů, kteří moc stáli o to, abych operu zrealizoval. Postupem času jsem pochopil, že spousty lidí kolem věřilo v moji práci. Což je úžasné. Svými kostýmy jsem chtěl lidem dát něco nového. Jednoduchost, výraznost, lidskost, prostě sebe.

Dal jsem do toho vše, co mohl. Prožil Vánoce 2010 v galeriích, náčrty, malbou, prostě v transu. To, co jsem měl dělat od 15 let, jsem najednou měl zde v padesáti. Ani jeden z kostýmů jsem nechtěl ošidit.

Scéna je velmi jednoduchá, barevné kostýmy dobře kontrastují. Prožíval jsem s divadelníky i jejich zkoušky. Práce byla úžasná. Moc si vážím té obrovské zkušenosti si vše prožít. Děkuji Karle Štaubertové, vedení divadla, celému souboru ústeckého divadla za úžasný dárek, který jsem od všech dostal.

Chci dárek dát také Jablonečanům, proto je zvu 17. října večer k výlohám mého rozsvíceného obchodu. Na zdech budou zavěšená plátna hlavních postav z opery.

Severočeské divadlo opery a baletu z Ústí nad Labem hostuje s Verdiho operou Trubadúr 17. října v Karlových Varech a 27. října v Novém Boru.