„Lepší bezpečnostní opatření už tady nevymyslíme, snad jedině závory,“ říká provozně technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce Ludvík Lavička ke čtyřem semaforům, které se v minulých dnech objevily u kruhového objezdu na křižovatce ulic Liberecké a Tovární. Přejezd nedaleko zastávky Brandl je totiž jedním z nejrizikovějších na celé trati mezi Libercem a Jabloncem. O nehody tady za poslední rok nebyla nouze.

Nový režim funguje stejně jako na železničních přejezdech. Se čtyřmi světelnými výstražníky a kříži by měl zamezit dalším střetům. A těch nebylo málo. Loni v tomto místě došlo ke třem nehodám během pouhých dvou měsíců. Letos se udály zatím dvě a šlo jen o škrábance, i to ale výmluvné.

Situace se v tomto místě zkomplikovala po loňském otevření kruhového objezdu. Ten sice dopravu na frekventované křižovatce výrazně zjednodušil, jenže řidiči zajíždějící na bývalé parkoviště firmy Ateso nyní musejí hned po vyjetí z kruhového objezdu křižovat tramvajové koleje.

Po třech loňských nehodách v krátkém časovém sledu se v tomto úseku uskutečnilo místní šetření za účasti jablonecké policie, ale podle tehdejšího vyjádření policejní mluvčí Ludmily Knopové na křižovatce ulic Liberecké a Tovární po výstavbě kruhového objezdu žádné dopravní problémy nevznikly. Přejezd byl v pořádku a už tehdejší dopravní značení vyhovovalo předpisům. Dopravní podnik se ale i tak rozhodl zkusit místo více zabezpečit.

„Vzhledem k tomu, že mnozí řidiči jsou schopní vjet na železniční přejezd i přes blikající výstražná světla, nemůžeme zaručit, že tady se to nestane,“ podotýká Lavička.

Podle něj totiž mnozí řidiči souběžný provoz tramvaje podceňují. Na druhou stranu, tam, kde se v minulosti podařilo zabezpečit průjezd tramvaje s preferencí, počet kolizí téměř vymizel. „Příkladem je křižovatka u lékárny ve Vratislavicích, kde je počet nehod minimální, průměrně jedna ročně, zatímco před zabezpečením tam nebylo výjimkou jedenáct střetů za rok,“ připomíná Lavička.