Stát hledá úspory, kde se dá. Od příštího roku nechce spolufinancovat projekty, které jsou zařazeny do udělování dotací z Evropské unie. Rozhodnutí tak ohrožuje například i projekty dopravních terminálů v Tanvaldu a Železném Brodě.

Obě města již měly vědět, zda při žádostech o dotace v řádu desítek miliónů korun uspěly. Regionální rada NUTS II Severovýchod, která rozhoduje o udělení dotací pro Královéhradecký, Liberecký a Pardubický kraj však další přerozdělování kvůli vládnímu rozhodnutí pozastavila.

„Musíme počkat do konce září, kdy bude vláda jednat o rozpočtu. Pak budeme vědět s jistotou, že se stát nebude na spolufinancování podílet. Musíme pak znovu jednat s unií o nastavení nových podmínek,“ uvedla Eva Joukolová, mluvčí Regionální rady. Podle jejích slov se celá řada projektů, mezi nimi i oba terminály, ocitla v ohrožení.

Přidělování dotací je do konce září pozastaveno, ledy se hnou až po zveřejnění státního rozpočtu.

Regionální rada stále s vládu vyjednává. „Tlačíme na vládě, aby se dospělo alespoň k nějakému kompromisu, například k tomu, aby stát dával méně než sedm a půl procenta. Ministr financí Kalousek ale nechce ustoupit,“ sdělila Jouklová.

Starosta Železného Brodu a poslanec Václav Horáček si myslí, že spolufinancování projektů by si mohly vzít na svá bedra kraje. „Zrovna v úterý proběhne na kraji slavné porcování medvěda. Peníze tady jsou. Než je dát do obcí, kde mají krajští zastupitelé své zájmy, přiklonil bych se ke spolufinancování projektů,“ doplnil Horáček.

V každém případě bude město postupovat při přípravě projektu. „Když tak budeme muset jít svou cestou, pomalu. Uděláme kanalizaci, komunikaci. Nevzdáme to,“ dodal starosta.

Radko Martínek, pardubický hejtman a předseda Regionální rady, věří, že rozhodnutí vlády není konečné.

„S rozhodnutím vlády zásadně nesouhlasíme a upozorňujeme, že tento nezodpovědný přístup k investicím plynoucím do regionů zpomalí a mnohdy zcela znemožní čerpání evropských dotací,“ řekl Martínek.

Projekt dopravního terminálu připravují dlouhodobě i v Tanvaldu. Pokud by dotace nevyšly, zřejmě by celý projket padl.

„Bez dotací by město samo takový projekt financovat nemohlo,“ konstatoval Petr Polák s tím, že nové autobusové nádraží si vyžádá zhruba padesátimilionovou investici. Důvodem pro vznik nového terminálu byla příliš velká vzdálenost mezi současným autobusovým terminálem a vlakovým nádražím, která čini zhruba jeden kilometr.

Podobně je tomu i v Železném Brodě. Oba terminály by se nacházeli u stávajících vlakových nádraží. Jak v Tanvaldu tak v Brodě by v jejich blízkosti měla vyrůst moderní autobusová nádraží. Pokračování na konci září.