VYBRAT REGION
Zavřít mapu

První zabezpečený přechod pro chodce mezi nástupišti vznikl ve Smržovce

Smržovka – Ve Smržovce otestují přechod, může odvrátit i stavbu podchodů plánovaných na Malé Skále.

28.11.2017
SDÍLEJ:

Železniční přechod na Smržovce. Foto: AŽD Praha

Na vlakovém nádraží ve Smržovce přibyly nové semafory. Jsou zatím zakryté, ale v dohledné době dojde k jejich testovacímu provozu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tady nechala postavit první zabezpečený přechod pro chodce mezi nástupišti. „Zařízení, které je běžné například v Polsku či Německu, je první svého druhu v Česku,“ poznamenal Jan Sůra, redaktor serveru Zdopravy.cz, který se specializuje na vše kolem veškeré dopravy.

Testy nového přechodu, který by mohl ušetřit stamilióny korun, nejsou dle SŽDC definitivní. „Může dojít k úpravám zařízení nebo ke změně některých funkcí. Lze tedy říci, že podoba zařízení není konečná,“ sdělil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. V praxi to prozatím vypadá tak, že před příjezdem vlaku se ozve oznámení a na semaforech se rozsvítí červený panáček, tedy podobně jako na silničních přechodech. Prozatím je na semaforu jen výstražné znamení.

Pokud vše dopadne dobře, železniční přechod se objeví na dalších stanicích, nejprve v regionu, podle informací serveru Zdopravy.cz má jít například o Jablonec či Tanvald.

NORMY A ZASE NORMY

SŽDC v uplynulých letech navrhovala na železničních stanicích podchody, protože jen tak mohla splnit nové normativy a to zejména směrem k bezpečnosti nevidomých a vozíčkářů.

Vybudování podchodů je prozatím naplánováno třeba na Malé Skále, kde se proti záměru tvrdě postavila obec i obyvatelé. „Děsí mne představa, jak by podchod brzy vypadal,“ sdělil Michal Rezler, starosta Malé Skály.

Obec ale trápí i plánovaná výstavba 180 metrů dlouhých nových nástupišť. Jak se ale zdá, neoblomný postoj vedení obce má šanci na přepracování projektu, alespoň v bodech. „Názor vedení a obyvatel obce je pro nás důležitý. Nelze tedy vyloučit i přehodnocení projektovaného podchodu,“ potvrdila již na jaře letošního roku Kateřina Šubová, mluvčí SŽDC.

Celkové náklady stavby jsou cca 185 milionů korun, z toho podchod činí 12 milionů korun, tedy přibližně 7 procent celkových nákladů. Náklady zahrnují nejen vlastní stanici, ale i práce v sousedních mezistaničních úsecích.

Pokud se tedy přechod železnice na smržovském nádraží osvědčí, jen na maloskalském nádraží může SŽDC ušetřit 12 milionů korun. V součtu všech nádraží, kde by bylo podle norem jinak nutné vystavět podchody, se jedná o stamiliony korun.

Autor: Jan Sedlák

28.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Živý Betlém

Brodem opět projde živý betlém, již sedmý rok po sobě

Policie. Ilustrační foto.

Srazil dívku, od nehody ujel.Teď ho hledají policisté

V Drážďanech už chystají vánoční cirkus

Drážďany – Nejbližší německé velkoměsto nehostí v adventním čase jen proslulé vánoční trhy. Přes dvacet let se zde na sklonku adventu otvírají brány netradičního vánočního cirkusu.

ANKETA: Hlasujte o nejúspěšnějšího sportovce Jablonecka za rok 2017

Jablonecko – Letos poprvé můžete hlasovat také on line. Vystřižený kupon má hodnotu 10 bodů, 1 hlas = 1 bod.

Až do soboty máte možnost navštívit tradiční Vánoční trhy v Jablonci

Jablonec n. Nisou – Až do soboty se konají v centru Jablonce tradiční Vánoční trhy s bohatým doprovodným programem. 

Pojištění dětí? Jde o nadstandard, důležitější je pojištění rodičů

Odpověď na otázku, zda se může vyplatit pojištění dítěte, dávají podle finančního poradce společnosti Partners Václava Valáška příklady z praxe. Dětské pojištění dává smysl především za podmínky pojištění vážných zdravotních komplikací, jako jsou trvalé následky úrazu nebo diagnóza závažného onemocnění.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT