Na vlakovém nádraží ve Smržovce přibyly nové semafory. Jsou zatím zakryté, ale v dohledné době dojde k jejich testovacímu provozu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tady nechala postavit první zabezpečený přechod pro chodce mezi nástupišti. „Zařízení, které je běžné například v Polsku či Německu, je první svého druhu v Česku,“ poznamenal Jan Sůra, redaktor serveru Zdopravy.cz, který se specializuje na vše kolem veškeré dopravy.

Železnice. Ilustrační snímek.
V říjnu dojde k vlakové výluce na trati Smržovka – Josefův Důl

Testy nového přechodu, který by mohl ušetřit stamilióny korun, nejsou dle SŽDC definitivní. „Může dojít k úpravám zařízení nebo ke změně některých funkcí. Lze tedy říci, že podoba zařízení není konečná,“ sdělil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. V praxi to prozatím vypadá tak, že před příjezdem vlaku se ozve oznámení a na semaforech se rozsvítí červený panáček, tedy podobně jako na silničních přechodech. Prozatím je na semaforu jen výstražné znamení.

Pokud vše dopadne dobře, železniční přechod se objeví na dalších stanicích, nejprve v regionu, podle informací serveru Zdopravy.cz má jít například o Jablonec či Tanvald.

Ilustrační foto
Smržovkou kvůli opravě železnice neprojedete

NORMY A ZASE NORMY

SŽDC v uplynulých letech navrhovala na železničních stanicích podchody, protože jen tak mohla splnit nové normativy a to zejména směrem k bezpečnosti nevidomých a vozíčkářů.

Vybudování podchodů je prozatím naplánováno třeba na Malé Skále, kde se proti záměru tvrdě postavila obec i obyvatelé. „Děsí mne představa, jak by podchod brzy vypadal,“ sdělil Michal Rezler, starosta Malé Skály.

Vlak. Ilustrační snímek
Němci nestihli opravu nádraží. Češi nepojedou vlakem na trhy

Obec ale trápí i plánovaná výstavba 180 metrů dlouhých nových nástupišť. Jak se ale zdá, neoblomný postoj vedení obce má šanci na přepracování projektu, alespoň v bodech. „Názor vedení a obyvatel obce je pro nás důležitý. Nelze tedy vyloučit i přehodnocení projektovaného podchodu,“ potvrdila již na jaře letošního roku Kateřina Šubová, mluvčí SŽDC.

Celkové náklady stavby jsou cca 185 milionů korun, z toho podchod činí 12 milionů korun, tedy přibližně 7 procent celkových nákladů. Náklady zahrnují nejen vlastní stanici, ale i práce v sousedních mezistaničních úsecích.

Pokud se tedy přechod železnice na smržovském nádraží osvědčí, jen na maloskalském nádraží může SŽDC ušetřit 12 milionů korun. V součtu všech nádraží, kde by bylo podle norem jinak nutné vystavět podchody, se jedná o stamiliony korun.