„Plastové vaky se nafouknou po zatažení aktivačního táhla. Záchranář tak činí ve chvíli, kdy se na něho řítí lavina,“ říká vedoucí psovodů Horské služby ČR Pavel Hořejší. On sám slouží v Jizerských horách, kde sice akutní lavinové nebezpečí nebývá běžným jevem, ale vrtulník ho s jeho německým ovčákem Benjim už mnohokrát přepravil na lavinové záchranné akce do Krkonoš, ať už to bylo na naši nebo polskou stranu hor.

„Vybavení jsme poskytli všem profesionálním psovodům HS a spolu s nimi batohy ABS dostali lavinoví preventisté v našich největších horách. Jde tedy o záchranáře, kteří by měli být první v místě záchranné akce a pomocí psů hledat zasypané osoby. Teprve potom přichází na řadu další způsoby pátrání pod sněhem,“ říká šéf lavinové prevence HS ČR Pavel Cinger.

Jak při nácvicích s airbagy uvedl instruktor německého výrobce, ze 170 evidovaných použití batohu ABS jen ve dvou případech jeho uživatelé v lavině nepřežili. „Vaky nafouknuté dusíkem udržují člověka při povrchu laviny, takže je menší pravděpodobnost, že bude zraněn dole se valícími kameny, ledem nebo stromy. Zůstane-li při povrchu, je pro něho rovněž snazší vyhrabat se ze sněhu. Airbagy však nejsou samospasitelné, “ upozornil.

Horská služba lavinové vaky doporučuje také všem, kteří se pohybují v místech, kde může dojít k sesuvu sněhového masivu, ať už to jsou horolezci, skialpinisté nebo turisté. Není to sice levná záležitost, ale adrenalinovým sportovcům dává nákup airbagů za přibližně dva tisíce euro větší jistotu.