Vozy vyjedou na „ostré“ kilometry i v úsecích, kde se naposledy závodilo v 80. a 90. letech minulého století. „I přesto všechny sobotní rychlostní zkoušky budou nové. Jsou dlouhé do deseti kilometrů, a pojede se jich proto vždy pět v řadě bez možnosti servisu,“ přiblížil ředitel soutěže Petr Palát.

Na posádky i diváky čeká celkem 20 rychlostních zkoušek (RZ), z toho 12 zcela nových a několik inovovaných. Jablonecko jich hostí deset na pěti trasách. RZ na Jablonecku se projíždí vždy dvakrát.

Zcela nová RZ zvaná Milíře zasáhne Jablonecko jako první. Startuje ve Vratislavicích, pokračuje přes Dlouhý Most, Jeřmanice, Milíře a cíl má v Proseči nad Nisou. Odtud vozy přejedou do Skuhrova, kde odstartuje rychlostní zkouška Bzí.

„Tato rychlostní zkouška se vrací po několika letech a v inovované podobě,“ přiblížil mluvčí závodu Aleš Holakovský. Trať zkoušky vede ze Skuhrova do Bzí, na Chlístov a Těpeře s cílem na okraji Železného Brodu. „Těšíme se, Bzí je super trať,“ okomentoval pravidelný jezdec Rally Bohemia Jiří Janecký.

Na RZ Bzí naváže další staronová trať Střevelná, po které obkrouží závodní vozidla Železný Brod z druhé strany. Cíl etapy opět na okraji města znamená také konec sobotních závodů.

Ale vozy se na Jablonecko tentokrát vrátí i v neděli. Závodníky a diváky čeká rychlostní zkouška Chloudov se startem ve Smrčí a cílem v Líšném. Chloudov je podle organizátorů osvědčená, ale i zrádná trať. „Na části je navíc položen nový asfalt, který může klouzat,“ všiml si Aleš Holakovský. Poslední start na Jablonecku proběhne na Malé Skále směrem na Frýdštejn a Hodkovice.

Tratě rychlostních zkoušek schvalovala místní zastupitelstva. Letos pořadatelé získali všechna potřebná povolení k průjezdům jak v oblasti Českodubska a Liberecka, tak i Železnobrodska a Turnovska. Loni průjezd zamítli zastupitelé v Líšném a v Proseči pod Ještědem.

Rally Bohemia doprovázejí uzavírky silnic, po kterých se závod jede. V sobotu 13. července tak bude od poledních hodin až do večera uzavřena třeba velká část silnic spojující Železný Brod s okolními vesničkami. Přesné mapy uzavírek a samotných RZ organizátoři zveřejní až před seznamovacími jízdami, které se uskuteční tři dny před zahájením rally.

Tratě závodu vedou ve většině po silnicích spravovaných Krajskou správou silnic Libereckého kraje. Ta si na organizátorech vymohla schválení podmínek. „Jedna z podmínek je zamezení zkracování zatáček a poškození krajnic,“ přiblížil Petr Palát. Organizátoři do zatáček připraví takzvané protikaty, díky nimž se vozidla nebudou dostávat tolik mimo silnici.

Smutná zpráva pro mnoho fanoušků je asi jen jedna – ani letos se nepojede takzvaná Zlatá RZ přes Návarov, Šumburk a Příšovice. „A to z důvodu špatného stavu silnice u Návarova,“ vysvětlil Aleš Holakovský.

Zmíněná RZ zásadně zasahovala i do Chráněné krajinné oblasti Jizerské hory. Správa CHKO už tu závody nechce vidět. „Dohodli jsme se s organizátory již předloni, ať o průjezd ani nežádají, ti to akceptovali s tím, že si najdou trať mimo území CHKO,“ sdělil Jiří Hušek z Agentury pro ochranu přírody a krajiny a Správy CHKO Jizerské hory. „Auta jezdila v místech, kde se vyskytují chráněné druhy jak rostlin, tak živočichů,“ doplnil Hušek.

46. Rally Bohemia bude hostit pátý podnik Mistrovství ČR v rally i Mistrovství ČR v rally historických automobilů a exhibiční Rally Legend. Po úspěšné loňské premiéře se uskuteční také ECO energy Rally Bohemia doplněné Českou Trophy v ECO rally podle volnějších pravidel, které se mohou účastnit i automobily na hybridní pohon, plyn či ethanol.

Vozy všech závodů uvidí diváci i na Jablonecku.