Opět po roce se o tomto víkendu uzavřou některé méně důležité silnice na Jablonecku, aby jimi mohly svištět závodní vozy v rámci legendární Rally Bohemia.

Hlavní nápor zažije, ostatně jako v předchozích ročnících, Železnobrodsko. To chce do budoucna ze závodu profitovat více, než v minulosti. „Chceme organizátory navnadit, aby se i v železném Brodě konal nějaký doprovodný program,“ popsal André Jakubička, starosta Železného Brodu.

Již ve středu a ve čtvrtek si osmdesát posádek vyzvedlo itirenáře k trati a vyrazilo na seznamovací jízdy. Po celou dobu seznamovacích jízd byly všechny posádky povinny řídit se dopravními předpisy včetně rychlostních limitů. „Vše bylo tradičně pečlivě sledováno pomocí monitorovacího systému a případní hříšníci postihu neujdou,“ poznamenal mluvčí Rally Bohemia Milan Hauer.

Přihlášené posádky

V pestrém závodním poli se budou nejen zdejší fanoušci těšit na domácí miláčky Milana Krestu či Václava Pecha, ale i na úřadujícího šampion J-WRC Aarona Burkarta. Nástupce Martina Prokopa na světovém trůnu byl před startem závodu dobře naladěn. „Vždyť při svém třetím startu na Bohemii vyrazí na trať se startovním číslem 1,“ přiblížil Hauer.

Zranění spolujezdce Petra Starého nepustilo na start Jana Kopeckého, který měl mít na svém továrním voze Škoda Fabia Super 2000 startovní číslo dvě. Barvy týmu Škoda tak bude hájit belgický jezdec Freddy Loix, čerstvě ověnčený vítězstvím na Ypres Rally, která se jela minulý víkend. Mezi omluvenými jsou i Eyvind Brynildsen a Leszek Kuzaj. V obou případech je na vině technika, resp. dodací lhůty nových dílů a repasí. Zdravotní důvody nepustí na trať Jiřího Trojana.

Tratě po Železnobrodsku

Trať protínající Jablonecko vede podle stavitele trati Pavla Pavláta velmi podobná minulým ročníkům. „Jednání s obcemi jsou dávno hotovy, řešili jsme spíše jen případné opravy silnic,“ upřesnil Pavlát.
V místech, kde organizátoři v minulosti narazili na problémy nebo kde je předpokládají, museli trať odklonit. „Je to vždy kompromis. I když je někde krásný úsek, ale tušíme problémy, raději místo obejdeme,“ vysvětlil stavitel.

Železnobrodsko a Maloskalsko bude rychlostními zkouškami ovlivněno v sobotu i v neděli. Časy průjezdů, mapky tratí a časy uzavírek najdou čtenáři u popisku na fotografiích plánků tratí.

Kandiduje na svět

Tratě a závod samotný bude kontrolovat zástupce promotéra mistrovství světa rallye. „Jde o první krůček k tomu, aby se Rally Bohemia stala jedním ze závodů Mistrovství světa,“ přiblížil Pavlát. Teď tuto šanci musí organizátoři chytit za pačesy.
„Jestliže obstojíme, čeká nás další krok, čímž je kandidátský podnik mistrovství světa, který se může jet i dvakrát po sobě,“ popsal Pavel Dušánek, předseda organizačního výboru Rally Bohemia.

Organizátoři ale stojí nohama na zemi. „O mistrovství světa má velký zájem i Rusko, s kterým se nemůžeme měřit,“ uznal Dušánek. Přesto se organizátoři budou snažit, aby vše dopadlo ke spokojenosti promotéra a diváků.

Historic Show

Jako tradičně pojede za hlavním polem i takzvaná Historic show, ve které jsou k vidění vozy, které brázdily tratě rallye před mnoha lety.
Zájemci tak mohou vidět „v akci“ Škody 100, 120 a 130, Lady, Lancie, ale i Trabanty či Moskviče.