S příchodem jara a oteplením se na silnice po zimní pauze opět vracejí motorkáři. Své jarní kurzy v regionu postupně zahajují i jednotlivé autoškoly. Zájemce o řidičský průkaz na motocykl letos ovšem čeká hned několik novinek, a to ne vždy příjemných.

V rámci praktického výcviku bude nově nutné absolvovat minimálně 13 hodin jízd. Žadatel bude muset být schopný zvládnout jízdu na motorce samostatně, a to včetně zvláštních úkonů na cvičišti. Navýší se také cena kurzů. Zajistit zkušební plochu pro zkoušky řidičů je nyní povinností každé obce s rozšířenou působností.

Například v Litoměřicích se mají zkoušky konat na ploše v areálu bývalých kasáren Dukelských hrdinů nedaleko výstaviště Zahrada Čech.

„Tato plocha byla vytipována už na podzim. Její technicko-stavební stav však zatím není zcela ideální, bylo nám proto přislíbeno, že v jarních měsících bude provedena její úprava. Věřím, že se tak stane v průběhu dubna," řekl vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství v Litoměřicích Jan Jakub s tím, že plochu v kasárnách bude moct jeho odbor užívat do doby, než v místě začne výstavba vědeckovýzkumného geotermálního centra.

Novinky v předpisech se už také podepisují na cenách kurzů. Řidičák na motorku vyjde od pěti tisíc korun výše. „Rozhodně to není tak, že by autoškoly musely ceny zvedat na dvojnásobek, trojnásobek původních částek. Dražší ale kurzy určitě budou, důvodem jsou vyšší náklady na instruktory a doprovodná vozidla. Další věc je, že minimální počet předepsaných hodin je 13, málokomu však budou stačit k tomu, aby si jízdu na motorce dostatečně osvojil. Hodiny si žák pak bude muset dokupovat a cena za kurz se tak může šplhat nahoru," popsal majitel autoškoly v Litoměřicích Ivan Varchol.

Kromě jízdy v běžném provozu, a to i na motorce sám bez učitele, musí záemce o řidičský průkaz na cvičišti zvládnout další zvláštní úkony, například pomalou jízdu v koridoru, pomalý i rychlý slalom, otočení ve tvaru písmene U, úkony brzdění, vyhýbací manévr nebo jízdu ve tvaru osmičky.

„Některé úkony jsou poměrně náročné a dělají potíže i hotovým motorkářům. V dřívějších dobách do autoškoly chodili žáci, kteří motorku uměli ovládat už před kurzem, dnes někteří z nich neumějí ani na kole, řečeno v nadsázce. Je tedy možné, že se počet potřebných hodin výcviku nakonec přiblíží až třiceti, jako je tomu dnes například ve Francii," dodal Ivan Varchol. Cena každé hodiny navíc je přitom kolem pěti set korun.