Je mnoho způsobů, jak podpořit imunitní systém. Někdo nedá dopustit na pravidelné otužování, jiní sebe i své okolí „týrají“ snědením stroužku česneku každý den. Pak jsou tu také vitamíny, minerální látky a mikroprvky, jako je zinek, mangan, měď, selen, jód. „Ty jsou zapojeny do všech základních metabolických cest, imunitní systém nevyjímaje,“ vysvětluje mluvčí Krajské hygienické stanice Libereckého kraje Zuzana Balašová.

Pokud dáváte přednost bylinkám před klasickými léky, odborníci doporučují například eleuterokok neboli čertův kořen, rakytník, echinaceu nebo dvojzubec.

Hlavně klid, stres ničemu nepomáhá

Další způsob, jak zabránit pobytu doma s teplotou a kapesníkem v ruce, je nestresovat se. Jistě, lehko se to říká a hůře činí, avšak s trochou tréninku lze v klidu ustát i tlak, který je na vás kladen doma či v zaměstnání. Lidé by měli myslet především na své zdraví. Správné fungování imunitního systému totiž podle odborníků závisí z devadesáti procent na psychickém stavu člověka, z pěti procent na spánku a zbytek připadá na naši stravu.

Dana Stříbrná, která se zabývá přírodní medicínou přes dvacet let, říká, že imunita se snižuje na základě stresu, úzkosti nebo nespokojenosti se svým životem. „Důležité je si nejprve vše srovnat v hlavě, nebrat si věci příliš osobně, nestresovat se tím, co stejně nemohu ovlivnit,“ vysvětluje Stříbrná.

Není chřipka jako chřipka

Pokud imunita selže, je na čase léčba a především dostatek klidu a spánku. Přestože mluvčí hygieny Balašová informovala, že počet nemocných byl během svátků v průměru, obvodní lékaři už zaznamenávají plnější čekárny ordinací. „Už mezi svátky chodilo hodně lidí a očekávám, že nemocných bude přibývat. Kromě vitamínů a správného pitného režimu by lidé měli nachlazení řádně vyležet, což často podceňují,“ připomíná obvodní lékařka z Jablonce n. N. Zdeňka Martínková.

Lidé si často pletou klasickou chřipku s akutním respiračním onemocněním. To se projevuje jako angina, rýma, akutní zánět nosohltanu, akutní zánět hrtanu a průdušnice, zánět průdušek nebo plic.

Zvažte očkování, je nejvyšší čas

Chřipka je závažnějšího charakteru. Onemocnění postihuje celý organismus a každoročně způsobí úmrtí tisíců lidí na celém světě. Jenom v České republice na ni každý rok zemře 1500 až 2000 nemocných.

Proti akutnímu respiračnímu onemocnění nelze očkovat. Proti chřipce naštěstí ano. „Běžně se doporučuje očkovat v období před předpokládaným výskytem chřipky, tedy od září do poloviny prosince. Očkovat však lze také v období sezonního výskytu chřipky, je ale třeba, aby se očkovaná zdravá osoba vyvarovala možného kontaktu s touto infekcí, a to minimálně 14 dní po očkování,“ upozorňuje Zuzana Balašová. K zabránění šíření respiračních onemocnění je také důležité zakrývat si ústa při kašli a kýchání a důkladně si mýt ruce.

Obecně lze říct, že když chcete posílit imunitní systém, vždy začněte u úpravy svého životního stylu. Změňte stravování, snažte se omezit stres a dopřejte si dostatek spánku, zkrátka buďte v pohodě. Následně můžete doplnit potřebné vitamíny a minerály nebo zkusit doplňky stravy s probiotiky. Můžete začít už před rizikovými měsíci a užívat je dlouhodobě. Díky takovým opatřením například snížíte pravděpodobnost bolesti v krku, kašle a rýmy v rizikových podzimních a jarních měsících. Důležitý je také dostatek pohybu a vyhýbání se místům s velkou koncentrací osob.