Možné zdržení jiných spojů na trati vyplývá z plánu výluk a podoby jízdního řádu. Nové spojení v úseku mezi Tanvaldem a Harrachovem platí Liberecký kraj.

Podle návrhu jízdního řádu a organizačního opatření Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž bude stačit, aby rychlík přijel do Tanvaldu o deset minut a více minut opožděn a už se do Harrachova nepodívá. Důvodem je nedostatek kapacity na trati mezi Tanvaldem a Harrachovem.

PŘI ZPOŽDĚNÍ VLAK NEPOČKÁ

„V případě zpoždění na příjezdu do Tanvaldu o 10 a více minut, bude vlak odřeknut v úseku Tanvald Harrachov,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Cestujícím tak nezbude nic jiného, než počkat na další osobní vlak.

Zpoždění se ale může přenést i na osobní vlaky na této trati. Pokud se rychlík nedostane nahoru, zpozdí se kvůli němu osobní vlaky s odjezdy z Harrachova o deset minut, tedy v čas plánovaného odjezdu rychlíku. I přes čekání v Tanvaldě už zpoždění nevyrovná.

I v případě jízdy včas můžou navíc vznikat komplikace přímo v Harrachově, kde se v době pobytu rychlíku ve stanici budou křižovat i vlaky z Liberce a z Polska. Na to ale chybí v Harrachově koleje.

„Křižování těchto vlaků bude řešeno interním organizačním opatřením, jehož součástí bude přestavování vlakových souprav na jiné koleje podle aktuálního vývoje dopravní situace,“ dodal Illiaš.

V LÉTĚ SE BUDE MUSET PŘESEDAT

Už teď je navíc jisté, že vlak nepojede nejméně přes léto přímo bez přestupu. SŽDC chystá na celý červenec a srpen výluku v Neratovicích kvůli opravě mostu, která přinese nutnost přesedat do náhradních autobusů.

Identická situace nastane dokonce jen pár týdnů po zahájení provozu rychlíků, kdy SŽDC připravuje desetidenní výluku přímo na trati mezi Tanvaldem a Harrachovem, během které proběhne sanace zářezu před dopravnou v Desné. Při výlukách běžně dochází navíc ke zpoždění, což může znamenat pozdní příjezd do Tanvaldu.

Právě možností přímého, i když proti autům značně pomalého, spojení kraj vysvětluje plán na zavedení nových vlaků.

KRAJ NEVÍ, KOLIK ZA NOVÉ SPOJENÍ ZAPLATÍ

Přímý rychlík nebude proti současné kombinaci s přestupem o mnoho rychlejší, zpět čeká v Tanvaldě 18 minut.

Liberecký kraj zatím neví, kolik za nové spojení zaplatí, jistý je pouze milion korun navíc za úpravy informačního systému ve dvou jednotkách Českých drah. Ty se stěhují z brněnského depa do Prahy, aby mohly jezdit do Krkonoš.

Jde o motorový vůz 854.2, který může jet až do Harrachova. Všechny vlaky kvůli příkrému sklonu jezdit na této trati nemohou. Na ostatní vyúčtování od Českých drah kraj čeká.