Ne, ne, ani superseverní varianta rychlostní silnice R35, která protíná Rychnovsko, Maloskalsko nebo Železnobrodsko není ještě zcela „odpískaná“.

Všechny tři varianty se totiž objevují v dokumentu Zásady územního rozvoje Libereckého kraje, který má být veřejně projednán již 12. září letošního roku.

A odpůrcům superseverní varianty, nejdražší navrhované trasy rychlostní silnice, se to nelíbí. „Jako všechna velká rozhodnutí ,toto může v okurkové sezoně proběhnout k velké radosti krajských úředníků celkem nepozorovaně a tedy nekomplikovaně,“ pozastavila se na termíny projednávání Zdeňka Rákosová ze Železného Brodu v diskusi na webu města.

Kudy vede Supersever?

Superseverní varianta trasy R35 je nejnákladnější a podle lidí k přírodě nejdrastičtější varianta. Na úseku dlouhém zhruba 44 kilometrů předpokládá vybudování 9 tunelů a 39 přemostění. Prochází přitom například přírodním parkem Maloskalsko a údolím Jizery.

Pro Liberecký kraj jsou prospěšné pouze Severní a Superseverní varianta, mezi těmi se pravděpodobně bude rozhodovat. Severní trasa nejvíce zasahuje do chráněné oblasti Českého ráje, superseverní varianta je zase téměř dvojnásobně dražší.

„Zatím nelze říct, že se přikláníme k jedné nebo druhé možnosti. Mohu slíbit, že rozhodujícím jazýčkem na vahách bude především mínění místních obyvatel,“ řekl před nedávnem hejtman Libereckého kraje Stanislav Eichler. Superseverní varianta (nejdražší ze všech tří) vede od Rádelského Mlýna kolem Rychnova, Pulečného, Malešic dále kolem Bzí, Líšného nebo Malou Skálu až na Železný Brod a odtud směrem na Semily.

Varianta počítá s mnoha tunely a mosty. Například na trase mezi Malou Skálou a Brodem by vedla po mostech na vrcholcích kopců nad údolím Jizery. Prosmýkla by se mezi Brodem a Těpeřemi do tunelu Hrubá Horka.

„Určitě proti této variantě podáme námitku. Pro město by stavba znamenala jen velké zábory pozemků a v podstatě nic by nám nepřinesla,“ sdělil André Jakubička, starosta Železného Brodu.

Podle jeho slov by rychlostní silnice nepřinesla ani nové pracovní příležitosti.

„Město nemá žádné pozemky na rovině, kde by šla postavit větší fabrika. Navíc by nám superseverní varianta znamenala velký zásah do územního plánu, do dalšího rozvoje města,“ vysvětlil starosta.

Proti i sdružení

Ostatně, proti superseverní variantě R35 se postavilo již v samých zárodcích plánu občanské sdružení Občané proti superseverní variantě R 35. To právě v těchto dnech, po měsících relativního klidu, znovu projevuje aktivitu.

„Pokud budou Zásady takto schváleny, hrozí kdykoli, že prostým rozhodnutím ministerstva dopravy, vytvořením projektové dokumentace a schválením územního rozhodnutí příslušným speciálním stavebním nebo dopravním úřadem, bude tato varianta žít plným životem,“ vysvětluje sdružení.

„Naše sdružení mělo dne 11. srpna jednání ohledně připravovaných Zásad územního rozvoje Libereckého kraje. Naše tisková mluvčí nyní provádí potřebné kroky pro informování občanů prostřednictvím informačních médií,“ přislíbil další informace předseda sdružení Petr Hons.

Nejzazší termínem podání námitek proti dokumentu je právě okamžik veřejného projednání, tedy 12. září v 10 hodin v multimediálním sále Krajského úřadu.