Na Smržovce, na kterou měly rozkopané silnice zřejmě největší dopad, se radují a s nadsázku už odpočítávají dny. Přesto se možná řidiči budou muset připravit ještě na jedno výrazné omezení. Uvažuje se totiž o dočasné úplné uzavírce úseku mezi Jabloneckými Pasekami a Lučanami.

Silnice by mohla praskat

Definitivní rozhodnutí, jakým způsobem položit nových povrch silnice ve zmíněném úseku, padne začátkem října. Úplná uzavírka je ve hře kvůli poloze silnice, která je v těchto místech vystavená enormně velkým teplotním rozdílům.

„Na půlku silnice běžně svítí světlo, zatímco na druhé půlce je stín. Jde o to, že při zachování provozu se asfaltování dělá na dvě etapy, napřed jedna polovina silnice, a pak druhá. Jenže studená vrstva se s teplou hůř spojuje a vzniklá středová spára pak bývá náchylná k praskání. S takhle popraskanými silnicemi v podobně zatížených úsecích jsou problémy například v Harrachově,“ konstatoval silniční technik krajského úřadu Libereckého kraje Jaroslav Jakubička s tím, že při úplné uzavírce by se povrch silnice vytvořil najednou, takže středová spára by vůbec nevznikla.

Hlavní stavební práce na silnici I/14 za čtvrt miliardy korun, jejichž investorem je Ředitelství silnic a dálnic, probíhají už druhým rokem a ještě letos by měly skončit úplně. Do konce října mají zmizet proklínané semafory, které nyní řídí provoz hned na pěti zúžených úsecích mezi Jabloncem a Tanvaldem. Listopad by pak měl být ve znamení dodělávek, které už nebudou omezovat běžný provoz. „Dodržení těchto termínů ale samozřejmě může zkomplikovat počasí,“ podotkl Jaroslav Jakubička.

Konec prací bude vysvobozením

Dokončení rekonstrukce silnice už se mnozí nemůžou dočkat. Nejvíc zřejmě Smržovští, kteří se s rozkopanými silnicemi potýkají už řadu let. Před rozjetím hlavních stavebních prací na rekonstrukci silnice I/14 se ve městě budoval vodovod, rekonstruovaly přípojky a budovaly kanalizace.

„Smržovka je rozkopaná už opravdu dlouho a speciálně současné stavební práce samozřejmě mají velký vliv na chod města. Drobní živnostníci doslova melou z posledního. Kombinace krize a rozkopaných silnic je pro ně téměř likvidační,“ řekl Deníku starosta Smržovky Marek Hotovec.

„Já osobně řeším něco v souvislosti se silnicí I/14 takřka denně. Lidé se neohlížejí na to, kdo je investorem a my jsme samozřejmě první na ráně,“ dodal.

Podle Marka Hotovce ale nejde jen o živnostníky, dlouhodobé stavební práce měly negativní dopad téměř na všechny.

„Občané se musejí potýkat s prachem a hlukem, nehledě na to, že ti, kteří dojíždějí, musejí kvůli semaforům počítat i s patnáctimi­nutovým zpožděním. Na druhou stranu musím říct, že se celá rekonstrukce nedělá polovičatě, ale sevším všudy, takže by silnice na spoustu dalších let měla být v perfektním stavu,“ poznamenal starosta Smržovky.

Loni měla kvůli semaforům problémy i jablonecká ČSAD. Páteřní linky 4 a 5 nabíraly velká zpoždění. Na letošní rok proto ČSAD připravila nové jízdní řády a k problémům už nedocházelo.