Dvojice modernizovaných nástupišť umožní cestujícím pohodlný nástup do vlaků. Jejich výstavba je zároveň koordinována s budováním autobusového terminálu Semily. Ten by měl vyrůst v roce 2024, radnice bude žádat o dotace.

Cestující se musí připravit na desetiměsíční snížení komfortu, a tedy i výluky. „V průběhu stavby bude použita technologie mostního provizoria tak, aby došlo k co nejmenšímu omezení železniční dopravy a cestujících,“ sdělil Martin Turek ze Správy železnic. „Náhradní autobusová doprava bude zavedena pouze na několik týdnů v průběhu června a během rekonstrukce přejezdu v Nádražní ulici,“ dodal.

Plochy u nádražní budovy a u stávajícího skladiště se během stavby promění na staveniště, pro cestující proto vzniknou i obchozí trasy. V průběhu budování podchodu pak bude přístup na nádraží umožněn pouze po železničních přejezdech na koncích stanice. Parkování osobních vozidel na těchto plochách po tuto dobu možné nebude.

Budova vlakového nádraží Semily. Ilustrační foto
Proběhne rozsáhlá rekonstrukce na semilském nádraží, pár týdnů bude výluka

Přípravné práce začaly v prosinci, dle předpokladu by stavba měla být hotová v říjnu 2023.

Pro Semily jde o dobrou zprávu. „O tuto investici jsme usilovali velmi dlouho, protože se prakticky jedná o první etapu výstavby společného dopravního terminálu, který by mohl vzniknout v roce 2024,“ přiblížila starostka Semil Lena Mlejnková. Autobusové nádraží nyní stojí asi půl kilometru od dráhy. Už čtvrt století na provizorním místě, kudy má vést silniční obchvat města.

Terminál za 40 milionů

Stavba terminálu má vyjít město na přibližně 40 milionů korun, stejně jako bylo v původním plánu. Ten totiž nepočítá s žádnou stavbou, ale vlastně jen ve vyasfaltování plochy. „Cena za terminál by měla zůstat zhruba stejná,“ potvrdila Mlejnková.

Zázemí najdou cestující i řidiči v budově vlakového nádraží, kterou SŽ nechalo zrekonstruovat už v roce 2019 za 35 milionů korun. „Zrekonstruovali jsme celou budovu, včetně tří bytů uvnitř, a také bezprostřední okolí. K dispozici jsou nové odbavovací prostory či nové veřejné toalety,“ popsala Správa železnic.

Architektonická studie přestupního terminálu z pera Bohuslava Šenkýře vznikla v roce 2019. Počítá se i s vybudováním dalších autobusových zastávek přímo ve městě, aby veřejná doprava byla pro lidi co nejlépe dostupná. „Budeme to s dopravci koordinovat,“ poznamenala starostka.

Bílá plocha uprostřed asfaltu a domů. Jedno z mála bílých míst v nižších polohách Libereckého kraje nabízí kluziště v Semilech.
V Semilech se bruslí, u archivu mají led. Vydrží až do plus deseti

Po výstavbě terminálu už bude mít volné ruce Liberecký kraj, který dlouhodobě plánuje výstavbu nového silničního obchvatu města. Projekt průtahu přitom existuje už od roku 1939. Město na něm ve spolupráci s Libereckým krajem, který je investorem projektu, začalo pracovat už v uplynulých letech, kdy na stěžejních křižovatkách vznikly kruhové objezdy. „Průtah by měl vést přes dnešní autobusové nádraží. Kraj i město vykupují zbylé pozemky. Jen z městské kasy jsme za ně za ta léta zaplatili kolem 15 milionů korun,“ sdělila Mlejnková.

Autobusové nádraží v Semilech bylo původně na dnešním Riegrově náměstí. V roce 1992 bylo provizorně přemístěno do Podmoklic s tím, že se navrhovalo vybudování definitivního autobusového nádraží v prostoru pod Husovým sborem. S ohledem na záměr užšího propojení autobusového nádraží s železnicí byla územním plánem schválena nová poloha u Družstevní ulice v prostoru pod železniční stanicí.