Statisíce korun požadují falešní vnuci po seniorech. Podvodníci volají telefonem a představí se jako zapomenutí vnuci. Volají přitom jen na čísla pevných linek. Spoléhají na to, že důchodce nevidí číslo volajícího. „V Libereckém kraji neevidujeme žádný takový telefonát, který by se uskutečnil prostřednictvím mobilního telefonu,“ sdělila policejní mluvčí Ivana Baláková.

78leté ženě ze Semilska takový „vnuk“ volal poslední dubnový pátek. Během hovoru se od něj dozvěděla, že má problémy u notáře a z toho důvodu potřebuje ještě téhož dne půjčit 200 tisíc korun. Dost na ni naléhal a apeloval na její city.

„Ty jediná mě můžeš zachránit,“ slyšela seniorka a byla dost možná už svolná peníze půjčit. „Žena ale takovou hotovostí doma nedisponovala, což mu sdělila. Neznámý hned potom hovor ukončil a už znovu nezavolal,“ popsala Baláková. Seniorka se později spojila s dcerou a o podivném telefonátu ji informovala. Přitom zjistila, že její skutečný vnuk od ní žádné peníze nežádal.

Není jisté, zda se jednalo o stejného podvodníka, ale ve stejný den volal další ženě ze Semilska, tentokrát 75leté, další „vnuk“. Ten chtěl 380 tisíc korun a zlaté šperky. Měl údajně rovněž trable u notáře, odkud jí prý volal. Žena mu na jeho žádost odpověděla, že má u sebe jen peníze na pohřeb, které mu v žádném případě dát nemůže. Po krátkém přemlouvání to vzdal a zavěsil.

„Ahoj, dědo, mám problém, potřebuji půjčit peníze,“ slyšel ten samý den i osmdesátiletý muž, taktéž ze Semilska. Volající si mu řekl o čtvrt milionu korun, ale naštěstí senior peníze neměl, a proto mu poradil, ať si zažádá o půjčku jinde. Tím jejich hovor skončil „Senioři by si měli uvědomit, že není normální, aby je blízcí rodinní příslušníci žádali o statisíce po telefonu,“ sdělila Ivana Baláková.

JAK NA NĚ?

Policisté v podobných případech radí, aby senioři při těchto telefonátech zachovali chladnou hlavu. Nejlépe je požádat, ať „vnuk“ zavolá za nějakou dobu, že si to musí promyslet. Podvodníci jsou ochotni zavolat jednomu člověku i vícekrát, pokud mají naději, že z toho bude profit.

„Ihned po ukončení prvního hovoru s podezřelým člověkem, který žádá o peníze, nám mohou senioři vše oznámit přes bezplatnou tísňovou linku 158 a my už učiníme potřebná opatření k dopadení pachatelů. Výhodou pro nás je, když můžeme jít po horké stopě,“ vysvětlila policejní mluvčí.

Policisté připravují informační kartičku, která na problematiku telefonujících podvodníků upozorní, a budou ji pak distribuovat seniorům v celém kraji.