Sypače tak už v rámci údržby vyrazily třeba na silnici mezi Českou chalupou a Bedřichovem. Výjimka platí dále na silnicích z Horního Tanvaldu a ze Smržovky ke skiareálu Tanvaldský Špičák, na úseku přes Kamenici k továrně Detoa a v Desné směrem z centra města k Protržené přehradě.

Chemický posyp neboli solení tu zablokovalo odvolání ekologického spolku Tanvald 21. století. „Jsme zklamaní, ale předpokládali jsme to, ministerstvo v mnoha případech rozhodne o udělení výjimky tam, kde už v minulosti byla,“ poznamenala předsedkyně spolku Dana Ferynová.

UJEŽDĚNÝ SNÍH

Úsek mezi Českou chalupou a centrálním parkovištěm v Bedřichově je frekventovanou silnicí, kterou využívají lidé dopravující se do horského střediska směrem od Liberce. Uježděný sníh se tu držel už několik týdnů. „To jsem tady snad nezažil,“ zlobil se Pavel Klasa z Liberce, když vystupoval týden před Vánocemi z vozu právě na centrálním parkovišti v Bedřichově.

Ministerstvo ústy mluvčí Petry Roubíčkové slibovalo, že rozhodne v co nejkratší době, tedy do konce roku. Přesně poslední den v roce 2018 už mohly sypače na jmenované silnice vyrazit. „Odvolání proti výjimce, kterou udělila správa CHKO, jsme obdrželi 11. prosince, zákonné lhůty jsou 30 až 90 dní. Vzhledem k tomu, že se jedná o bezpečnost provozu, se ministerstvo rozhodlo věc vyřídit bezodkladně,“ popsala Roubíčková.

Ekologický spolek argumentoval znečištěním přírody solí a solankou. Využil k tomu zprávu řešitele monitoringu vlivu zimní údržby Václava Martinovského. „Byla prokázána vysoká kontaminace půdy do vzdálenosti dvou metrů od okraje vozovky. Do pěti metrů sice nízká, ale přesto kontaminace. Dále bylo prokázáno znečištění dvou zdrojů pitné vody,“ vysvětlila za spolek Dana Ferynová.

Právě znečištění dvou pramenů je pro spolek nepřijatelné. „Co budeme pít poté, až se takto zničí další zdroje? Čím budeme zalévat zeleninu? Hotovými penězi, platební kartou či šekem asi těžko,“ řekla Ferynová.

Naopak CHKO má svůj monitoring působení chemického posypu v Jizerských horách na rostliny či vodu. „A z této studie nevyšlo nic, co by nám bránilo v tom, abychom tuto výjimku nadále nepovolovali,“ uvedl regionální ředitel Agentury ochrany přírody a krajiny Jiří Hušek.

Sypače nesměly chemicky ošetřovat ani silnici vedoucí k vlekům na Tanvaldském Špičáku. „Jezdí tudy až 90 procent všech našich zákazníků. Silnice se ale neklikatí, nevede do velkého kopce, tudíž její sjízdnost nebyla a není nijak komplikovaná,“ popsal Petr Bažant, mluvčí společnosti Ski Bižu, která na Špičáku provozuje vleky.

„Řádná údržba bez soli nemůže lidem život komplikovat, je spousta úseků komunikací v celé republice, které se nesolí a lidé to zvládají naprosto s přehledem,“ dodala Dana Ferynová. Spolek v minulosti podal námitky i proti solení vybraných komunikací na Frýdlantsku a Kokořínsku.