Aby byl zajištěn trvalý průtok vody pro blízkou vodní elektrárnu, rozdělil investor stavbu na dvě části. Jak je patrno z fotografie, pravá část jezu se již změnila ve staveniště.

„Aby gumový jez správně fungoval, je třeba k němu přivést a vybudovat ovládací šachty. Ty budou na pravém břehu,“ řekl Deníku Zdeněk Šupík, který má na starost technický dozor stavby. Jak dále uvedl, instalaci gumového jezu předpokládá Povodí Labe přibližně v březnu tohoto roku. Celá stavba pak má skončit letos v listopadu.

„Součástí díla je i oprava opěrných zdí na pravém břehu Jizery kolem Juty, kam se momentálně zapouštějí traverzy. Jakmile oprava zdiva skončí, traverzy se uříznou a budou tvořit ochrannou základnu zapuštěnou do skalního podloží,“ vysvětlil Šupík.

Celá stavba, která začala loni v září, bude stát 63 milionů. 90% investic pokryje dotace z programu Ministerstva zemědělství ČR Prevence před povodněmi, který je spolufinancován Evropskou investiční bankou. Zbylé náklady nese Povodí Labe.

Souběžně s jezem se u Juty buduje za 15 milionů korun také rybí přechod, který bude u paty pravého jezového pole.

„Půjde o metr a půl široké koryto, které bude odstupňováno jednotlivými komorami až do nadjezí. Umožní průchodu ryb oběma směry,“ doplnil Šupík.

Nový jez u Juty má mít délku 39 metrů, bude složen ze dvou samostatně fungujících gumových vaků. Ty budou naplněny vodou do výšky 1,9 metru. Výška jezu však bude nastavitelná. V případě velkého sucha se může napustit, aby vodu v korytě Jizery nad Jutou zadržel, v případě povodní se naopak vypustí, aby se voda rozlila ze záplavového území Trávnic a okolí autobusového nádraží směrem k říční nivě za městem.

Sklopný jez bude nastaven na hydrostatické ovládání, tedy poloautomatické podle výše hladiny vody. Podle Povodí Labe dokáže vypuštěný gumový vak propustit kapacitu desetileté vody. Kapacita současného kamenného jezu, který u Juty stojí od roku 1890, je přitom pouze jednoletá voda. Turnováci se o tom přesvědčili v roce 2000, kdy se více než stoletá voda vylila z koryta v oblasti autobusového nádraží a způsobila milionové škody.