Vzhledem k tomu, že tato první MŠ sídlí v Jablonci nad Nisou, proběhnou oslavy právě zde. U této příležitosti se v sobotu 22. koná i první montessoriovský ples, a to v Hotelu Praha v Jablonci od 20 hodin.
Zásluhou Vlasty Hillebrandové, ředitelky první mateřské školy, se rozšířil alternativní přístup výuky po celém území a v současnosti nalezneme v ČR na 134 zařízení s Montessori výukou.
V Jablonci nad Nisou navíc existuje již i základní škola navazující na tyto principy výuky. „Po 10 letech uzrál čas na založení Základní školy Montessori. Rodiče absolventů mateřské školy měli velkou touhu, aby jejich děti pokračovaly v tomto vzdělávacím programu. V tomto období již byl tak ohromný zájem o mateřskou školu Montessori, že byla vybavena další třída," uvádí Vlasta Hillebrandová, ředitelka MŠ Montessori.
Výuka stylem Montessori je založena na nezávislosti a rovnosti. „Oproti klasické školce se tato liší např. v respektujícím přístupu k dětem či mnohem klidnějším prostředím," popisuje Hillebrandová. Podle ní je Montessori výuka pro všechny děti, ale ne pro každého rodiče. „Důležité je naladění rodičů, pokud preferují autoritativní přístup, pravděpodobně jim tato školka nebude vyhovovat," dodává ředitelka. Sama se o tomto stylu výuky dozvěděla na konferenci v Budapešti v rámci studií kineziologie. „Když jsem uviděla video o Montessori výuce, došlo mi, že to je to, co jsem vždy chtěla dělat. V Jablonci mi s vybudováním první takovéto školky hodně pomohla kolegyně Hana Zolotarová."
Jabloneckou montessoriovskou školku aktuálně navštěvuje 36 dětí. „Nastoupila jsem před osmi lety. Poprvé jsem do této školky přišla jako rodič a ihned jsem věděla, že chci, aby sem mé děti chodily. Už si ani nedokáži představit, že bych pracovala v klasické školce. Zdejší atmosféru a principy jsem přenesla i domů."
Díky Montessori výuce ubylo u nás doma hádek mezi sourozenci a já jsem dokázala lépe přizpůsobit dětem domácí prostředí," sděluje Zdenka Drobníková, učitelka v MŠ Montessori.
Tato školka nabízí dětem rozvoj v mnoha rovinách. "Rozvoj dětí je rozdělen do několika částí. V oblasti praktického života se dítě učí sebeobsluze a nezávislosti na dospělých. Oblast smyslového materiálu podporuje smysly a v oblasti matematické dítě nejen pochopí, co znamená deset, ale je schopné pojit kvantitu se symboly. Běžné dítě je tak v předškolním věku schopné sčítat, odečítat, dělit a násobit do deseti tisíc," říká Hillebrandová.
Avšak i v tomto poměrně mladém způsobu výuky je stále co vylepšovat. "Montessori jako alternativní směr pedagogického působení může být pro některé děti přínosem. Ve velké míře ale záleží na výchovném způsobu rodičů, ten by se měl v ideálním případě shodovat s myšlenkami tohoto směru. Klíčovým prvkem, který by dle mého názoru naše školství potřebovalo, a které můžeme nalézt v Montessori systému, je myšlenka samostatnosti a nezávislosti, dále smysluplnosti a propojenosti naučeného s realitou světa," říká pedagožka volného času Michaela Kuříková a doplňuje, že určité úskalí vidí v přehnané neplánovitosti vyučování.