Největší strach mají děti ze špatných známek, z toho, že nepochopí novou látku, a také z budoucnosti v souvislosti se známkami. Děti také pociťují úzkost, když se mají projevit před třídou.
Taková zjištění přineslo šetření školní zátěže, které v rámci projektu Implementace Zdraví 21 prováděla letos v dubnu a květnu Krajská hygienická stanice Libereckého kraje.

Anonymní průzkum

„Šetření probíhalo v sedmých třídách vybraných škol Libereckého kraje. Celkem se ho zúčastnilo 363 chlapců a 298 dívek z celkem jedenatřiceti městských i venkovských škol. Průzkum mezi dětmi byl anonymní,“ informovala tisková mluvčí krajské hygieny Zuzana Balašová.
Ještě vyšší počet žáků sledovaných škol pociťuje takzvanou všeobecnou úzkost. Mezi její příznaky patří především špatné sebevědomí, porovnávání se s ostatními a jiné běžné dětské obavy.
Další částí průzkumu bylo zhodnocení celkové spokojenosti dětí ve třídách a v kolektivu.

Hádky a učivo jsou negativní

„Z tohoto šetření vyplynulo, že dětem se ve škole obecně líbí, vytváří dobré kolektivy, ale poměrně negativně vnímají soutěživost a obtížné učivo. Nejvíce negativně pak vnímají třenice a hádky,“ uvedla Zuzana Balašová.
Školy v kraji mohou k vytvoření lepší atmosféry využít pomoc Pedagogicko – psychologické poradny, která sídlí v Liberci.
„Průzkum se uskutečnil již poněkolikáté a podle jeho výsledků se atmosféra ve školách sice nějak nezhoršila, nedaří se ji ale ani zlepšit. Školy by měly hledat nedostatky a změnit systém, aby stres dětí klesl,“ konstatoval ředitel poradny Vladimír Píša.