„Byli hezky oblečení, důvěryhodně vypadající, v obleku. Jeden vysoký, mluvící se silným přízvukem, druhý starší a malý, chtěli občanku a fakturu na elektřinu, že prý se bude elektřina snižovat o deset procent a že mi připraví novou smlouvu,“ popisuje svůj zážitek žena ze Mšena, která nechce uvést svoje jméno.

Muže od dveří vyhodila. „Zavolala jsem pro sichr na ČEZ, potvrdili mi, že oni své pracovníky takto do terénu neposílají, že vše vyřizují písemnou formou. Navíc, že o takovéto akci nic nevědí,“ uvedla žena. Muži se pak snažili navázat kontakt s dalšími obyvateli domu. „Sousedky ve vedlejším bytě se ptali, jaký je ročník narození, ona tam měla návštěvu, takže nic víc vědět nechtěli. To mi přijde divné, na co by je zajímal rok narození,“ ptá se žena.

Podvodníci?

S největší pravděpodobností ji a její sousedku ve středu minulého týdne oslovili podvodníci. Myslí si to i společnost ČEZ.

„Naši zaměstnanci byty neobchází, nechodíme ani vracet přeplatky za elektřinu – ty vždy posíláme složenkou. Aktualizaci smluv neprovádíme v místě bydliště, ale pouze na zákaznických centrech či korespondenčně,“ popisuje postup při jakýchkoliv změnách Soňa Holingerová, tisková mluvčí společnosti.

Společnost si sice není úplně jistá, ale věří spíše v existenci podvodníků. Buď šlo o obchodní zástupce, kteří se vydávali za zaměstnance Skupiny ČEZ.

Ti ale podobné praktiky neprovozují. „Pravděpodobně mohlo jít přímo o falešné energetiky, kteří se chtějí pod záminkou poskytnutí slevy na elektřinu či vrácení přeplatku dostat do bytu a majitele bytu okrást. Zpravidla chtějí peníze rozměnit, neboť jdou třeba s pětitisícovkou a poté sledují majitele bytu, kde má uschované peníze,“ popsala praktiky podvodníků mluvčí společnosti.

Případy se množí

V poslední době se nejen v severočeském regionu množí případy podvodného jednání, které poškozuje jak zákazníky ČEZ, tak i dobré jméno energetické společnosti.

„Nedávný případ se stal v Mostě, kdy se obchodní zástupci neoprávněně vydávali za pracovníky Skupiny ČEZ, s vysvětlením že jdou kontrolovat elektroměry.

Po vpuštění do panelového domu obcházeli domácnosti a nabízeli optimalizaci smluv na odběr elektrické energie a plynu. Na jejich neseriozní jednání upozornili sami zákazníci,“ popsala jeden z případů Holingerová.

Je přitom snadné podvodníka odhalit. V případě pochybností mohou zákazníci kdykoli volat na zákaznickou linku 840 840 840, kde si mohou ověřit i příslušnost zaměstnance ke Skupině ČEZ.

Případy:

K podobným případům zřejmě dochází i na Jablonecku, proto by si lidé měli při styku s domnělými zaměstanci Skupiny ČEZ dát pozor:

Ústecko a Mostecko – Domácnosti obcházeli zástupci, kteří měli vizitky Skupiny ČEZ s fotografií a nabízeli pětiprocentní slevu na elektřinu. Mylně zákazníky informovali, že jsou dceřinou společností Skupiny ČEZ.

Teplicko – I zde obcházeli obchodníci jiných dodavatelů představující se jako zaměstnanci společnosti ČEZ a nabízeli slevy na elektřinu a změnu smlouvy. Šlo o desítky nahlášených případů.

Ústí nad Labem – Domácnosti navštívili podvodníci, kteří vybírali zálohy na výměnu elektroměrů za digitální. Například osmdesátiletá zákaznice podvodníkovi uhradila dva tisíce korun. Na zákaznickou linku Skupiny ČEZ volala její dcera a ověřovala nové postupy. Poškozených byli desítky.

Litoměřicko – Zde podvodníci požadovali od lidí zálohy dva tisíce korun na nové elektroměry. Tvrdili, že výměna elektroměru stojí deset tisíc korun a že obce po dohodě s ČEZ uhradí doplatek osm tisíc korun.