Řešení mnozí vítají. Odvede nákladní a tranzitní dopravu z center jejich vesnic. Starosta města Tomáš Hocke se chystá v polovině měsíce hovořit se starosty obcí kolem Turnova o konkrétních podmínkách chystané původní komunikace R-35, dnes S-5.

Její návrh v průběhu více než desetiletého projednávání doznal zásadních změn v poloze ve vymezeném koridoru, charakteristice a nakonec i v její výsledné šíři.

„Dovedu si představit nově navržený třípruh, ale dopravní komise i další odborníci v její části trvají na čtyřpruhu. Podle mě by stavba čtyřpruhu každopádně poznamenala město," řekl v pondělí na besedě s novináři starosta Hocke.

Změny nastaly v mnoha ohledech

U investorů chce také prosadit prodloužení tunelu o 400 metrů u Pelešan i protihlukové řešení u sídliště na Přepeřské ulici. Obě opatření by prý snížila hluk i množství emisí u stávajících obytných zón. Se starosty Ohrazenic, Mírové pod Kozákovem, Tatobit i Rovenska pod Troskami se prý kvůli řešení nové silnice v minulosti sešli už dvakrát. Tatobitští údajně nesouhlasí s jižním obchvatem obce, právě jako Rovenští, kteří chtějí navíc prověřit i trasu ve směru na Holenice, což bude podle Tomáše Hockeho problém. Řada ostatních starostů nové řešení vítá, protože odvede tranzitní dopravu ze středů jejich obcí. „Je legitimní, že každý starosta hájí své území. Stát by ale měl při řešení takových důležitých staveb jejich požadavky respektovat a nabídnout jim různé kompenzace," podotkl Hocke.

Novináři upozornili nejen na dlouhé roky plánování, ale i na vypracování řady různých návrhů, plánů a studií, které už stály veřejnost mnoho milionů korun. Přesto, jak je vidět, obce ani veřejnost, kterých se stavba i budoucí provoz dotkne nejvíce, na její řešení nemají žádný vliv, shodně soudili zástupci médií. „Takovou stavbu mohou při nepřekročitelných podmínkách zástupci veřejnosti výrazně zpomalit až zastavit, a to ve chvíli, kdy dojde k omezování životních podmínek či omezování svobody občanů," řekl Hocke.

Tomáš Hocke věří v možnou dohodu

Současně vysvětlil i návrh opačného postupu investorů při plánování komunikace, tedy ne předem výkupu pozemků a schvalování konkrétního projektu stavby, jak je jindy běžné, ale nejprve rozhodnutí o umístění koridoru a pak o postupné výstavbě jednotlivých úseků.

Jiný postup u tak důležitých staveb prý podle starosty Hockeho ministerstvo nevolí. Sám očekává, že nové řešení odvede především dopravu nákladních vozidel z Nádražní ulice a středu Turnova, kde je už situace neúnosná. „Dopředu vidím možnou dohodu se starosty okolních obcí a vedením Libereckého kraje," komentoval chystanou schůzku starosta Turnova. Samotnou realizaci konfliktní stavby však vidí nejdříve v příštím desetiletí.

AUTOR: Otakar Grund