Stávka řidičů veřejné autobusové dopravy je zažehnána, kraj poskytne na zvýšení jejich platů 42 milionů korun.

Podle nařízení vlády jsou zaměstnavatelé připraveni mzdy od 1. ledna 2017 navýšit. „Mzdy máme směšně malé, kolem patnácti tisíc korun. Myslím, že za tu odpovědnost za tolik cestujících je to málo,“ popsal jeden z řidičů.

Je ale také jasné, že autobusoví dopravci nejsou schopni nést zvýšené náklady dlouhodobě. „Náklady jsme schopni nést jeden až dva měsíce,“ popsal ředitel společnosti BusLine Radek Chobot.

A tady nastupuje kraj, byť… „V návrhu na úpravu rozpočtu 2017 jsme připraveni milionovou částku doplnit, ale po státu budeme požadovat kompenzaci. Ročně se jedná zhruba o částku 42 milionů korun,“ vypočítal Martin Půta, hejtman Libereckého kraje.

Odborový svaz dopravy ještě před pondělním jednáním hrozil prosincovou stávkou, teď jsou řidiči spokojeni. „Zaměstnanci požadují garanci, že nařízení vlády bude ze strany zaměstnavatelů respektováno. Dopravci se shodli na tom, že jej splní. Chceme od vlády jasné mantinely, které budou závazné pro kraje a dopravcům vytvoří jistotu, aby mohli navýšené mzdy vyplatit a naopak, že krajům budou náklady kompenzovány,“ sdělil Alfonz Kokoška, místopředseda odborového svazu dopravy.

zdy řidičů autobusů by se měly podle dohody vlády a odborů zvýšit od Nového roku zhruba o třetinu z nynějších 71,60 korun na hodinu na 98,10 korun.

Zvýšit se má i příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami, zaveden by měl být příplatek za náročné pracovní prostředí. Minimální garantovaný příjem řidiče autobusu při 60 hodinách čekání a rozvržené pracovní době v rozsahu 168 hodin se tak podle odhadu vlády zvýší přibližně o 7800 měsíčně. „Pro BusLine to znamená měsíčně navíc kolem šesti milionů korun," přiblížil Radek Chobot, předseda představenstva společnosti BusLine, která je největším dopravcem v kraji.

Dopravci odhadují, že náklady na kilometr se kvůli vyšším mzdám a novému svátku zvýší o tři až čtyři koruny.

Podle ministerstva pro místní rozvoj kraj kompenzace u již uzavřených smluv zvýšit nemůže, porušil by zákon o veřejných zakázkách. Odboráři se proto obrátili s žádostí o pomoc přímo na premiéra Bohuslava Sobotku.

Zvýšení mezd řidičů v autobusové dopravě bude pravděpodobně znamenat zdražení jízdného na komerčních linkách od Nového roku, připustil dnes Chobot. O kolik jízdné zejména na dálkových trasách zdraží, ale zatím nedokázal odhadnout: „Čekáme na nové nařízení o maximální ceně, které vydává ministerstvo dopravy a podle kterého se počítá cena za komerční dopravu. Víme, že zvýšit ceny budeme muset," řekl Chobot.

Zdražení jízdného by mohlo zmenšit ztráty i u dotovaných regionálních linek, kraj ale toto řešení odmítá. „Navyšování cen v dotované dopravě v tuhle chvíli jako řešení nevidím, počet cestujících v autobusech v posledních letech klesá a navýšení ceny by znamenalo další úbytek cestujících a možná také ohrožení některých méně vytížených linek. Byl bych nerad, aby navýšení mezd pro řidiče znamenalo v konečném důsledku menší počet autobusů pro veřejnost v Libereckém kraji," řekl hejtman.