„Je to pro ně něco úplně nového. Při klauzurní práci si totiž vyzkoušeli, že převést design z návrhu do skutečné podoby není tak jednoduché, jak se to může zdát. S výsledkem jsme ovšem všichni moc spokojeni a žáci nás mile překvapili," řekla Romana Hanková, vyučující praktická cvičení.
Každý z osmičky žáků v ročníku vytvořil od tří do čtyř návrhů, v nichž musel zapojit svou fantazii. Někomu se podařilo vytvořit všechny, někdo stihl pouze dva. „Realizovala jsem všechny své tři návrhy," pochlubila se Nikol Hillová. Ta mimo jiné vytvořila velmi výrazný prstýnek, jehož vrchní část zdobí velké oko. „Oko jsem si vybrala proto, že ho mám jako celek velmi ráda. Líbí se mi jeho struktura a duhovka. Navíc to není úplně poprvé, co jsem tento motiv zvolila. Často oko maluji i v hodinách výtvarné přípravy," prozradila více Nikol.
Sama odhadla práci na tomto prstýnku na více než 30 hodin a přiznala, že na něm pracovala i ve svém volnu doma. „Bylo to hlavně kvůli tomu, že jsem chtěla stihnout všechny návrhy," dodala žákyně jablonecké školy.
Uspěli všichni
Design bižuterie a módního doplňku je oborem orientovaným na svět moderního člověka s jeho nároky v oblasti šperků, bižuterie, zdobení těla a oděvu. Proti dosavadní činnosti to byl pro žáky krok do neznáma. „Je to jejich první zkušenost s navrhováním. V prvním ročníku se totiž kreslí hlavně studijní záležitosti. Kopírovali tedy to, co jsme po nich chtěli. Nyní jsme je postavili před problém nejen přijít s vlastním nápadem, ale navíc svou představu také zrealizovat. Je úžasné, že se k tomuto úkolu postavili čelem a všechno dopadlo skvěle," podotkla Hana Hančová, vyučující výtvarné předměty.
Doposud před stejným zadáním stáli až žáci třetích ročníků. Ti si zase letos pro změnu vyzkoušeli téměř všechno, co je bude čekat další rok u maturity. „Byl to pokus. Během let jsme přišli na to, že je potřeba žáky neustále připravovat směrem dopředu. Mnohem dříve si zvyknou na to, že musí představovat hotové výsledky, které budou hodnoceny a které budou muset také obhajovat," prozradil akademický sochař Vladimír Komňacký, který vede obor kov a šperk. Podle něj je tento model velmi důležitou průpravou pro jejich další zaměstnání. V Jablonci tak udělali další krok k tomu, aby jejich žáci uspěli na trhu práce. Tuto snahu ocení i bižuterní firmy.