Čtyřiadvacetiletá studentka Pedagogické fakulty Technické univerzity v Liberci v ní rozebrala jména 322 tuzemských piv a desítky reklamních sloganů, jimiž se pivovary snažily nebo ještě snaží přilákat zákazníky. Její práce se vymyká z běžných diplomek a přináší úplně nové poznatky, řekl pedagog Technické univerzity a autor oponentního posudku na diplomovou práci Alex Röhrich.

Za publikaci Názvy piv v České republice si Čechová vysloužila cenu děkana. „Studentka vysoce překročila požadavky kladené na magisterskou diplomovou práci, a to jak po stránce formální, tak obsahové,“ dodal Röhrich. Diplomka čítá i s přílohami 142 stran.

„Nevím o tom, že by se v Česku ještě nějaká jiná jazykovědná práce zaměřovala současně jak na názvy piv, tak i na reklamní slogany pivovarů,“ upozornil pedagog Technické univerzity Václav Lábus. Čechové dělal při práci na diplomce vedoucího.

Studentka zjistila, že z 322 piv má 97 takzvané „přímé pojmenování“ - například ležák nebo světlé pivo. Po městech nebo po městských částech se jmenuje 59 piv. „Městskou částí je například i Holba, což jsem vůbec netušila,“ dodala Čechová. Třetí nejčastější inspirací se staly historické rody nebo osobnosti. Jejich jména nese 40 piv.

Více než polovina názvů piv se skládá pouze z jediného slova - například Radegast, Konrád, Kelt, Primátor nebo Zubr. Čechová však objevila i dvě piva se čtyřčlennými jmény, například Jazzový ležák Kouřící králík.

V jejím hledáčku se ocitlo 45 velkých, středních a malých pivovarů a 69 minipivovarů. Shánění podkladů pro svou práci uzavřela k 29. březnu loňského roku. Jejich zpracováním do diplomové práce strávila rok a půl.

„Česká piva dostávala v dávné i v nedávné minulosti názvy podle lidí, místa, adresy, titulu, funkce či hodnosti nebo podle vlastnosti piva. Ve jménech piv se vyskytují i místní znaky nebo symboly,“ vypočítala Čechová.

Do kategorie „podle jména člověka“ se řadí mimo jiné Suchdolský Jeník a dvě piva František. První František se nazývá podle současného majitele pivovaru a druhý František podle otce vlastníka.

Další piva obdržela u křtu jména podle smyšlených postav - Velkorybnický Hastrman, Krakonoš. Mezi popisnými jmény typu Podskalský ležák našla studentka rovněž výrobek z pražského minipivovaru zaměřeného pravděpodobně na německou klientelu - Richter Bayerisches Hefeweissbier.

Názvům piv věnovala Čechová asi třetinu své práce a dvě třetiny vyčlenila pro reklamní slogany. Rozdělila je do pěti kategorií. První sloganová komunikační strategie se obrací na muže jako na skupinu se společným zájmem - tedy pivem. „Příkladem je slogan pivovaru Gambrinus 'Chuť fandit s přáteli'. Na kontrastu mezi mužským a ženským světem staví slogan pivovaru Litovel 'Muži touží, ženy žárlí',“ podotkla Čechová.

Další slogany se obracejí k národní tradici a k symbolice - třeba Hostan, dobrý jako tenkrát. Hostan se stáčel ve Znojmě již ve středověku. Pivovar v Broumově láká na slogan Můj Domov. Naše pivo. Pořekadla a citáty reprezentuje slogan Všude dobře, s Klášterem nejlíp. „Básnický postup se uplatňuje ve sloganu Orosená odměna. Obě slova začínají na 'o', což se objevuje právě v poezii,“ dodala Čechová.

Do páté kategorie studentka zařadila podporu kladného sebehodnocení zákazníků nebo, jak jednodušeji říká, „pochlebování spotřebiteli“. Viz Velké Březno, pivo znalců či Zubr, dej přednost kvalitě.

Čechová by svou práci ráda vydala jako populárně-naučnou knihu. „Zajímaly se o ni také některé pivovary, od nichž jsem potřebovala údaje. Ale známí mi poradili, ať získané poznatky nedávám nikomu zadarmo. Podle nich mají na trhu s pivem velkou cenu,“ shrnula.