Severní, superseverní nebo jižní? Všechny tři varianty dostavby silnice R35 jsou stále ve hře, superseverní varianta má mít navíc novou verzi, údajně levnější.
Právě superseverní trasa by se zásadním způsobem dotkla i Jablonecka, konkrétně například přírodního parku Maloskalsko nebo cenného údolí Jizery. Ve středu večer se zástupci občanského sdružení Občané proti superseverní variantě R35 znovu veřejně setkali s občany, tentokrát v Lomnici nad Popelkou.
Organizované odpůrce ale mají všechny tři trasy. Finální slovo sice budou mít ministerstva, v současné době ale všichni čekají na stanovisko Libereckého kraje, jehož hlas bude mít svou váhu jako poradní.
V prosinci jednání stáhli z programu
Krajští zastupitelé měli bod týkající se rychlostní silnice R35 na stole už v prosinci, tehdy ale náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp tento bod z programu zastupitelstva stáhl a od té doby probíhají další jednání. Zatím bez výsledku. Bod o R35 byl tehdy stažen, protože jeden ze zastupitelů požádal o opětovné projednání všech tří alternativ.
„Zatím vše stále projednáváme. Každopádně můj názor zůstává stejný – pro Liberecký kraj je nejvýhodnější severní varianta, přičemž superseverní trasa vůbec není tématem, které by se mělo dál rozebírat,“ řekl Deníku Martin Sepp.
Jenže sever má také své odpůrce, kteří zase tvrdí, že tato varianta by zásadním způsobem narušila chráněnou oblast Českého ráje. S tím ale nesouhlasí například starosta Malé Skály Jiří Nejedlo. Právě této obce by se prozměnu superseverní varianta dotkla možná nejvíc.
„Tato varianta je z hlediska zásahu do životního prostředí a krajiny vyložená zrůdnost. Vezměte si už jen ten paradox, že v přírodním parku Maloskalsko nesmíme ani postavit dům a teď hrozí, že by tam vznikl několikasetmetrový most,“ řekl před nedávnem v rozhovoru pro Deník Jiří Nejedlo.
V rámci severní varianty se dá podle něj narozdíl od superseveru stavět ekologicky a je možné silnici i odhlučnit. „Severní varianta navíc do Chráněné krajinné oblasti Českého ráje jako takové v podstatě nezasahuje,“ říká starosta Malé Skály.
Jablonecko: Supersever ne!
Během minulých měsíců se k dostavbě rychlostní silnice vyjadřovala celá řada měst a obcí na Jablonecku a doposud všude vyšlo z jednání zamítavé stanovisko vůči superseverní variantě. V prosinci se k superseveru negativně vyjádřili i jablonečtí zastupitelé.
„Superseverní trasu zastupitelé neschválili, protože by pro město nebyla nijak prospěšná a naopak by hrozilo nebezpečí zvýšeného množství tranzitní dopravy,“ řekla mluvčí jablonecké radnice Jana Fričová s tím, že podle jabloneckých zastupitelů je navíc superseverní varianta finančně velmi náročná a rozporuplná z hlediska obsluhy území i z pohledu krajinářského.
Právě těmito argumenty brojí proti superseverní trase občanské sdružení Občané proti superseverní variantě R35, které už má téměř dvanáct set členů, čímž se stalo možná nejpočetnějším občanským sdružením v celých Čechách.
„Nechceme být žádnými aktivisty a vyvolávat rozruch, opíráme se o studie. Všechny jasně ukazují, že superseverní varianta je nejdrsnější možností pro lidi, krajinu i životní prostředí,“ říká předseda občanského sdružení Petr Hons.
Superseverní trasa, dlouhá 44 kilometrů, zahrnuje 10 tunelů a 39 mostů a je ze všech tří variant zdaleka nejdražší. Liberecký kraj sice zatím nerozhodl, kterou ze tří možností ministerstvům doporučí, Rada kraje ale zastupitelstvu už v minulém roce doporučila nepodpořit superseverní variantu.
Především zástupci dotčených měst a obcí už si přejí, aby rozhodl alespoň kraj a aby superseverní varianta byla definitivně smetena se stolu. „Upřímně už v tom mám zmatek. Všechny studie, instituce a podle všeho i Liberecký kraj inklinují k tomu, že superseverní varianta není vhodná. Přesto je stále ve hře. Je jasné, že každá obec se bude rychlostní silnici bránit, a v takovém případě musí někdo odpovědně rozhodnout na základě studií. A podle nich je supersever nesmysl,“ uzavřel Jiří Nejedlo.
Zkuste jih
Opačný názor ale mají ekologové, kteří v minulosti tlačili stát do jižní varianty. Ta má sice nejmenší zásah do oblasti Českého ráje a je nejlevnější – vyšla by podle odhadů na 14,6 miliardy korun. Na druhou stranu jde o nejdelší trasu – měřila by 64,5 kilometru.
„Je to jediná varianta, která jde Středočeským krajem. Ale s ním zatím ani jednání nezačala,“ upozorňuje na možné zdržení Toman.
Silnice R 35 bude po svém dokončení s délkou 270 kilometrů jednou z nejdelších silnic u nás. Spojí oblast Liberce až k Lipníku nad Bečvou a půjde tak o severní paralelu k dálnici D1. Dokončení je plánováno na rok 2025.