Nově vzniklé občanské sdružení Srnčí Důl se postavilo po bok sdružení Žižkův Vrch. Obě vznikly z jediného popudu. Brojí proti takzvané západní tangentě, části silnice I/14, která může v budoucnu vyrůst coby jihozápadní obchvat Jablonce vedoucí z Brandlu k bývalé porodnici, tedy přes rekreační oblast Srnčí Důl.

Jestliže sdružení Žižkův Vrch zorganizovalo masivní petiční akci proti tangentě, nové sdružení jde ještě dál. Na středu 25. ledna připravuje protestní shromáždění před jabloneckou radnicí. „Nepůjde o nějakou divokou demonstraci, chceme jen vedení města ukázat, že tady jsme. Byli bychom rádi, kdyby s námi přišel někdo z vedení diskutovat,“ vysvětlil za organizátory Jan Vokurka. Shromáždění má podle jeho slov za cíl probudit lidi. „Ukázat, že nejsme jen stádo ovcí, které si nenechá vše direktivně líbit,“ doplnil Vokurka.

Cíle nového sdružení jsou jasné: boj proti silnici Srnčím Dolem, proti zastavování všech luk kolem města a proti vylidněnému centru. Stejně tak, jako sdružení Žižkův Vrch, ani členové o. s. Srnčí Důl nezakrývají, že v místě ohroženém stavbou bydlí.

Žižkův vrch pohrozil soudem

Ve středu se na jablonecké radnici konala další schůzka nad problémem západní tangenty. Vysvětlit si postoje přišli zástupci obou sdružení, vedení radnice i zhotovitele konceptu územního plánu. I když, vysvětlit – schůzka to nebyla zrovna konstruktivní. Hlasy zesílené, invektiva, vzruch. A slova jako nesmysly či šaškárna.

Hlavní posun? Předseda o. s. Žižkův vrch Jiří Krejčík pohrozil radnici soudem, na který se chce v případě neúspěchu sdružení obrátit. „Soud by měl rozsoudit, zda může Srnčím Dolem, jako vzácnou lokalitou, silnice vůbec vézt,“ vysvětlil Krejčík.

Ani jeden z táborů nehodlá ze svých pozic ustoupit. Radnice tvrdí, že koncept jen vymezuje území, kde by měly nové stavby, tedy i tangenta, stát. Navíc není jisté, kdy a zda vůbec se budou realizovat. Podle Soni Paukrtové, mimo jiné předsedkyně výboru pro územní rozvoj města, je záměr výstavby tangenty jediným možným řešením. „Zpracovatel se musel vypořádat s vedením silnic první třídy. Pokud bychom ponechali současný stav, v dopravě mohou nastat děsivé scénáře,“ vysvětlovala svůj postoj.

Vladislav Hron, architekt ze společnosti SAUL, která zpracovala koncept územního rozvoje, vysvětlil, proč tangenta změnila v novém konceptu trasu. „Stará varianta z roku 1998 procházela mezi domy, znamenala by demolici devíti objektů, z toho čtyř obytných,“ popsal Hron. Nová trasa je podle něj šetrnější, navíc Ředitelství silnic a dálnic, jako případný investor, by mělo výhrady k vedení silnice první třídy obytnou zástavbou.

Odlišný názor měli samozřejmě zástupci obou sdružení. Jiří Krejčík, předseda občanského sdružení Žižkův vrch, představoval své plány a argumentoval tím, že až bude dostavěna přeložka silnice z Liberce do Jablonce přes Lukášov, bude velká část dopravy směřovat tudy.

Nespokojenci i v koalici


Velká diskuse ale zjevně čeká i jablonecké zastupitele. Jen na pracovní schůzce se proti konceptu tangenty vymezili Jaroslava Fojtíková za Domov nad Nisou a Jaroslav Kraus z TOP 09, který poukázal na fakt, že v roce 2010 přijelo do Jablonce Turnovskou ulicí o dvacet procent vozidel méně, než v roce 2005. Naopak koncepci kromě Paukrtové na schůzce obhajoval starosta Petr Beitl, radní Petr Karásek (oba ODS) nebo František Pešek (KSČM).

Navíc, příští jednání zastupitelstva se koná 26. ledna, tedy den po protestním shromáždění, na které organizátoři pozvali i zástupce jablonecké radnice. „Nevidím důvod jít diskutovat o něčem, co není,“ shrnul za všechny oslovené Karásek.