Nejprve krajská správa silnic na území Jablonce a teď město Tanvald na svých parkovištích a u městského úřadu. Na Jablonecku zkoušejí, co dokáže nový český stroj Silkot 70–80, který má opravovat výtluky efektivněji než běžné technologie. Jenže zařízení je drahé, a tak ho zatím nikdo kupovat nebude. A ti, kdo jej vyzkoušeli, hlavně čekají na efekt.

„V Tanvaldu byl stroj v akci jeden celý den, a to dodavatelsky. Opravil řadu výtluků včetně těch před městským úřadem. Určitě je výhodou, že nevytváří žádné spáry, jenomže musíme počkat, jaký bude skutečný efekt, což prověří až zimní období. Takže uvidíme za rok,“ řekl Deníku starosta Tanvaldu Petr Polák.

Vzhledem k dvoumilionové pořizovací ceně Silkotu by ale podle něj město neuvažovalo o jeho nákupu ani při plné spokojenosti. Využívání stroje by probíhalo dodavatelsky.

Silkot se letos na den objevil i v Jablonci, a to v březnu, kdy jej zkoušela krajská správa silnic. Výtluky tehdy novou technologií opravovali například v ulici Československé armády. A reakce byly podobné – čekání na to, jak zacelené výtluky prověří běžný provoz. A ani krajští silničáři neuvažují o nákupu tohoto zařízení. Náměstek krajské správy silnic Petr Šén v březnu poukazoval hlavně na to, že využívání stroje ještě není legislativně doladěné.

„Navíc jsou zatím z různých částí republiky, kde zařízení vyzkoušeli, hlášené dost odlišné výsledky co se týče spokojenosti s používáním této technologie,“ říkal Deníku Petr Šén.
O Silkot se dříve zajímali i Jablonečtí, jenže nakonec ho ani nevyzkoušeli, protože předváděcí ukázka v Brně zástupce města a technických služeb nepřesvědčila.

Nový český stroj Silkot 70–80 využívá k opravám výtluků ojedinělou technologii tepelného zpracování odpadu, vznikajícího při broušení asfaltových vozovek. Samotná oprava probíhá tak, že čelo přístroje nahřeje výtluk i jeho okolí, a do díry pak stroj nasype rovněž zahřátý recyklát. Po následném zhutnění vibračním válcem nevznikají spáry.